Alten

Anna Åsberg på väg mot OS

Nyhet   •   Okt 31, 2010 17:41 CET

Anna Åsberg, som arbetar i receptionen på Xdin Göteborg har nu avslutat beachvolleysäsongen. Säsongen spelades med Mia Hallberg och kan beskrivas som lite svängig.

Ett halvbrasilianskt lag dominerade den svenska Touren, som vann alla turneringar de ställde upp i. Team Anna & Mia kom som bäst 2:a i Linköping, och även SM brons blev det i år! För tillfället ligger Anna rankad som 4:a på den svenska rankingen, en plats som hon kommer göra allt för att försvara!

Beachvolleysäsongen i Sverige sträcker sig i vanliga fall från maj till augusti. Men 2010 blev speciell för Annas del. Här berättar hon mer:

”I mitten av september fick jag ett telefonsamtal från förbundskapten i beachvolley Ulric Svensson. Han berättade att förbundet kommit fram till att de ville skicka mig för att representera Sverige i första etappen av OS kvalet! Min partner blev Angelica Ljungqvist, som har levt på volleyboll och beachvolley i ca 15 år! Det var en ära för mig och träningen blev väldigt intensiv månaden fram till vi åkte till Las Palmas för att representera Sverige. Träning på luncherna och direkt efter jobbet. Kombinationen heltidsjobb och OS-satsning är ingen lätt lek..

Vi åkte till Las Palmas en vecka innan kvalet för att vänja oss vid värmen och klimatet. Stundtals fick vi vattna planen för att inte bränna våra fötter, lite skillnad från 3 grader och regn som man åkte ifrån här i Sverige.

Vi var i grupp C, vilket även Italien, Island och Spanien var. 3 av 4 länder skulle gå vidare. Spanien hade stått på pappret som vårt första motstånd i "semifinalen" i gruppen, och vi hade lagt ner många timmar för att scouta deras spel. Men pga att de hade bytt spelare i sista sekund fick vi Italien, som är riktigt tuffa, och vi hade inte scoutat dem någonting! Det blev förlust mot dem, men i match om tredjeplats visade vi Island att de inte hade något att sätta emot!

Det blev en tredjeplats och vi är vidare till omgång 2 i detta tredelade OS kval! Nästa del äger rum någon gång under 2011. Var och när är ej bestämt än. Och jag måste visa förbundet att jag fortfarande är en av fyra som ska få representera Sverige igen!