Nexus Group

Anrika lokaler blir nytt huvudkontor

Nyhet   •   Jun 12, 2014 16:40 CEST

neXus och PAS Card flyttar ihop och får ett nytt huvudkontor i Ericssons gamla fabrikslokaler vid Telefonplan. De anrika lokalerna som LM Ericsson en gång hade sin fabrik i blir ett modernt kontorslandskap, samtidigt som de k-märkta rummen och strukturerna bevaras.

neXus och PAS Card tar delar av tre våningsplan i anspråk och får plats med kontor, lager, produktion och även en relaxavdelning i utrymmena. Vissa delar av företagets lokaler kommer att vara skyddade enligt skyddsklass 3, där inga besökare beviljas inträde. Andra delar kommer att stå öppna och välkomna besökare in till bland annat ett showroom med det senaste inom fysisk och digital access, och till en takterrass komplett med vinterträdgård och fontän från husets originalutformning.

– Vi ser fram emot vår flytt enormt mycket. Att vi nu får möjligheten att sitta på ett och samma ställe kommer stärka oss som företag och självklart är det lite extra spännande med lokaler av den här typen. Det finns en historia och ett arv att ta vidare, vilket vi är helt inställda på att göra, säger Peter Gille, koncernchef på neXus.

Byggnaden vid Telefonplan stod klar under 1940 och var då ett hyllat exempel på en funktionell arbetsplats som till och med uppmärksammades internationellt. Numera anses huset vara ett riksintresse för kulturminnesvården och det skyddas som motsvarande ett byggnadsminne i kulturminneslagen. Det finns med andra ord en hel del historia i väggarna. Speciellt direktionsvåningen högst upp i huset har krav på bevaring av delar som till exempel parkettgolv, skjutdörrar och öppen spis.

Ericsson huserade i lokalerna ända till början av 2000-talet. Efter det har Försäkringskassan flyttat in i delar av byggnaden, andra delar har anpassats till Konstfacks verksamhet och från den 30 juni kommer även neXus och PAS Card att finnas i huset.