Lernia

Ansvariga måste visa mod

Nyhet   •   Jul 01, 2013 15:48 CEST

Ansvariga för arbetsmarknadspolitiken måste visa mod och tänja på gränserna. Det var ett av budskapen från VD Helena Skåntorp på Svenskt Näringslivs seminarium i Almedalen på söndagskvällen.

Lernias vecka i Almedalen rivstartade redan på söndagskvällen då Helena Skåntorp medverkade vid Svenskt Näringslivs seminarium om kommunernas ansvar för invandring, arbete och företagande. Seminariet baserade sig på en rykande färsk rapport av nationalekonomen Li Jansson, där bland annat forskningsbaserade slutsatser om vilka kommunala åtgärder som skapar fler jobb presenterades.

För Lernias del stämmer mycket i rapporten överens med de åsikter som vi för fram till de politiker vi möter under veckan. Konkurrensutsättning av arbetsmarknadstjänster, målstyrda uppdrag och möjligheter att skapa breda och individualiserade lösningar för arbetslösa var några av de saker som lyftes fram på seminariet.

Helena Skåntorp menade bland annat att det redan idag finns möjligheter för Arbetsförmedlingen och kommuner att lägga grunden till bättre lösningar.

– Ansvariga för arbetsmarknadspolitiken måste visa mod och våga tänja på gränserna, menade Helena Skåntorp. Att bara hålla sig tryggt i mitten av regelverket skapar inga innovativa lösningar.

Förutom Helena Skåntorp medverkade nationalekonomen Li Jansson från Svenskt Näringsliv, Åsa Bergström från Solna kommun och Stig Henriksson från Fagersta kommun.

Följ även Lernia i Almedalen på Twitter.