Bullguard

Antivirus är inte dött

Nyhet   •   Maj 06, 2014 15:46 CEST

Alex Balan, head of Product Management på BullGuard, kommenterar och förklarar varför antivirusprogram är en absolut nödvändighet för att skydda mot de miljontals virus som cirkulerar på internet.

Senaste dagarnas kommentarer om att antivirusprogram är dött är både vilseledande och oansvariga. Visst kan mycket skickliga hackare utveckla attacker som kringgår befintliga skyddsåtgärder, och du behöver bara läsa nyhetsrubriker för att se att stora företag blivit hackad. Det har alltid varit så. Men ska vi då anta att antivirusprogram är överflödiga? Säkerligen inte.

Bara för att en hackare kan kringgå systemet i enstaka fall gör det inte antivirusprogram värdelösa, särskilt eftersom det blockerar hundratusentals attacker på daglig basis. Det har alltid varit en katt- och råttalek mellan hackare och leverantörer av antivirusprogram.

Mestadels, kan antivirusets beteendeavkänning fånga upp nya attackmetoder, men då och då kan skickliga hackers utveckla skadlig kod som kringgår beteendeavkänningen. Men som sagt, när skadlig kod upptäcks, som den så småningom gör, kan den analyseras och åtgärder kan tas för att skydda mot den i framtiden. Denna typ av skadlig kod skapas dock inte särskilt ofta, och du måste komma ihåg att miljontals virus flödar över Internet och utan en bra antiviruslösning blir du smittad.

Det är sant att skadlig kod inte är lika vanligt som det brukade vara, men det är en naturlig följd av att antivirustekniken blivit allt bättre. Kan ni föreställa er hur läget skulle vara om antivirusåterförsäljare skulle stänga i morgon? Det skulle råda fritt spelrum för hackare och cyberbrottslingar, och kaos skulle oundvikligen bryta ut.