AP&T AB

AP&T och Uddeholm i samarbete kring verktygsstål

Nyhet   •   Dec 04, 2013 10:13 CET

AP&T har tecknat ett samarbetsavtal med Uddeholm kring  leverans, utveckling och utprovning verktygsstål.

Att välja rätt stål för respektive verktyg och applikation är avgörande inte bara för kvaliteten på operationen. Det kan också bland annat påverka verktygets livslängd och cykeltiderna i produktionen. Samarbetet mellan de båda företagen skapar nya möjligheter att optimera olika typer av verktygsstål för sitt ändamål.

– Kundernas erfarenheter och våra egna testresultat är basen för det gemensamma utvecklingsarbetet. Genom samarbetet har vi en direkt kanal till Uddeholms kvalificerade forskning vilket gör att vi tillsammans snabbt kommer framåt i processen, säger Jan Glimne, divisionschef för AP&T Tooling Solutions.

Förutom forskning och produktutveckling omfattar samarbetet också bland annat utbildning. De båda företagen deltar till exempel i varandras seminarier runt om i världen. Att båda är globala är en viktig fördel, enligt Jan Glimne.

– Oavsett var i världen våra kunder har sin verksamhet kan de vara säkra på att alltid ha tillgång till verktygsstål med exakt samma egenskaper.

se.aptgroup.com

uddeholm.com