Donator

Arbeta var du vill, från vilken enhet du vill, med ShareFile

Nyhet   •   Jun 03, 2013 14:42 CEST

Idag ser vi det som mer eller mindre självklart att man skall kunna arbeta där man befinner sig och från den enhet man väljer att använda för tillfället oavsett om det är en laptop, smartphone eller surfplatta. En förutsättning för detta är att man kan komma åt sina och företagets filer. Användare är ofta duktiga på att hitta egna lösningar, men de är ofta osäkra och sällan godkända av IT-avdelningen. Känslig data riskerar att förloras eller spridas genom att filer mailas och sparas lokalt på enheter som kanske helt saknar backupp eller laddas upp i publika molntjänster utan tydliga säkerhetskrav.  Att kunna erbjuda sina användare denna frihet med bibehållen datasäkerhet är en av IT-avdelningens stora utmaningar. Vi har lösningen.

Företagsanpassad lösning

Donator erbjuder tjänsten Hosted ShareFile, en företagsanspassad lösning för säker delning, lagring och överföring av filer baserad på Citrix ShareFile Enterprise och konceptet Follow Me Data. Tjänsten är anpassad efter företags krav på datasäkerhet och behörighetshantering.

Säker åtkomst till data

Filerna är krypterade och kan bara läsas av behöriga användare. Filåtkomst och användarnas rättigheter styrs centralt av dig eller din administratör. Inloggning sker genom kontroll mot Donators användarkatalog (AD) eller kundens egen katalog.

Synkroniserade filer

Filerna hålls synkroniserade mellan de flesta typer av enheter och system, t.ex. Windows, Mac, iPhone, iPad, Android, Windows Mobile och Blackberry. Oavsett om du sitter vid en dator, smartphone eller surfplatta kommer du åt samma filer. Du kan arbeta med filerna även när du är Off-line. Så fort du åter är On-line igen kommer filerna att synkroniseras. Systemet innehåller även versionshantering av filerna.

Lagring i Sverige

Alla filer lagras krypterat i Sverige i Donators datacenter vilket ofta av politiska eller legala skäl kan vara ett krav. Alla data säkerhetskopieras varje natt och lagras på annan ort inom landet.

Säkerhetsfunktioner

Alla filer är skyddade genom AES, en FIPS-godkänd krypteringsalgoritm med en 256-bitars krypteringsnyckel. Förutom kryptering och stöd för hantering av rättigheter och filåtkomst så finns en rad andra säkerhetsfunktioner. Det finns möjlighet att blockera osäkra enheter, lösenordskydda användarnas åtkomst, sätta tidsbegränsningar på enskilda dokument, eller helt spärra tillgång eller enheter, exempelvis vid stöld eller intrång. Alla filaktiviteter är dessutom spårbara och kan leverera rapporter, vilket ger IT-avdelningen full insyn i vilka vägar organisationens filer tar.

Integrerat med WorkOnline

Hosted ShareFile är integrerad med vår tjänst WorkOnline vilket gör att samma filer är tillgängliga lokalt som på ditt virtuella skrivbord.  Genom ett Outlook-plugin införlivas ShareFile direkt i e-posten och används precis på samma sätt som man normalt bifogar en fil.

Intresserad? Hör av dig till oss så berättar vi mer.

mvh
Daniel Juhlin