Before Travel

Arne Weise om Mauritius

Nyhet   •   Okt 27, 2010 12:13 CEST

“Det handlar om en resa till Mauritius, ön i Indiska Oceanen, ca 900 kilometer från Madagaskar. Det handlar om reseföretaget Grand Tours med sin förträfflige reseledare på plats, Börje Nordin.

Kunniga och älskvärda damer på Grand Tours gav mig den information jag behövde i ord och bild och förmedlade därmed den trygghet man kan behöva inför ett okänt resmål så långt borta. Inte minst gällde det hotellet och med sin personal leende, tillmötesgående. Men bäst av allt under resan är ön. I behaglig värme, med natthimlen full av stjärnor, med spännande utflykter, när man fått nog av pool och strandliv, till vacker natur, med båtfärder till mindre öar med snorkling bland färggranna fiskar i glasklara vatten, med grillad hummer på stranden… Men Mauritius är så mycket mera. Den har en månghundraårig historia, där slavar från den väldiga afrikanska kontinenten arbetade på de till syns oändlig fälten med sockerrörsplantor, där minnen från kolonisatörerna – holländare, fransmän och engelsmän finns att fundera över lite varstans, men där representanter för en befolkning av många olika ursprung idag stolt kan berätta att Mauritius, ön i havet, är självständigt. Idag arbetar man för framtiden. Vill Ni bidra till den och dessutom uppleva paradiset så gör som jag! Res till Mauritius.” Med vänlig hälsning Arne Weise