PetSpace AB

Avliva hunden

Nyhet   •   Feb 11, 2010 15:42 CET

Avliva hunden

Till slut kommer dagen då det är dags att låta vår älskade vän somna in för gott. Hur svårt det än är i våra i hjärtan så måste vi hjälpa hunden att slippa den jobbiga och ofta plågsamma sista tiden, och istället få somna in stilla och värdigt.

Det känns fruktansvärt att beställa tid hos veterinären för detta. Men då gäller det att minnas att man gör det för att bespara sin hund extra lidande. Man kan själv bestämma om man vill vara med vid insomnandet eller om man vill ta adjö innan. Vanligtvis får hunden en lugnande spruta först. När hunden blivit trött och avslappnad får den en överdos med narkosmedel direkt in i blodomloppet och insomnandet går sedan snabbt.

Men låt inte sorgen hindra dig att skaffa en ny hund. Ta dig tid att sörja din hund först, det är sann kärlek som kan ta lite tid att komma över. Tänk som så att den nya hunden tar inte den gamla hundens plats i ditt hjärta, men den hjälper till att fylla ett tomrum. Tänk i stället på all glädje och sann kärlek som en hund tillför ditt liv