Securmark AB

Avslöjat genom Securmark-märkning

Nyhet   •   Nov 01, 2016 21:00 CET

När en utombordsmotor stals skulle försäkringsbolaget ersätta den med en ny. Då avslöjade Securmark-märkningen att även båten hade utsatts för stöld.

För ett tag sedan kontaktades Securmark av ett svenskt försäkringsbolag. I samband med stöld av en utombordsmotor skickades båten till en båthandlare för montering av en ny motor. Men när båthandlaren skulle beställa delar till båten visade det sig att båtens skrovnummer inte fanns hos båttillverkaren.

– Uttern kände inte igen skrovnumret. Det innehöll fel både vad gäller layout och siffror, säger Kalle Silfver, försäljningschef vid Securmark.

Försäkringsbolaget och Larmtjänst gick därför ut för att identifiera båten. Det fanns synliga spår efter borttagna varningsmärken och gravyrmärkningar. Men vissa micromärken fanns fortfarande krav:

– Med hjälp av micromärken kunde de identifiera båten. Det visade sig att båten och motorn hade blivit stulna för ungefär ett år sedan i Stockholm.

Flera båttillverkare väljer att stöldmärka båtarna redan under tillverkningen, och den här båten – en Uttern D57 – Securmark-märkes redan under tillverkningen i Sverige.

– Tillverkningsmärkning är effektivt både för tillverkaren, återförsäljaren och båtägaren. Vi har många tillverkare som tillämpar tillverkningsmärkning, säger Silfver.

Den nuvarande ägaren av båten handlade i god tro, men står nu utan både båt och motor:

– Ägaren borde ha kontrollerat skrovnumret före köpet, säger Silfver, som anser att en sådan här sak visar att Securmarks flera säkerhetslager fungerar:

– Även om varningsmärken och gravyrmärkningar tas bort hittar vi som regel alltid ett micromärke – antingen på båten eller på motorn. Ett märke är tillräckligt för att identifiera båt, motor och ägare, säger han.