B3IT Healthcare AB

Bättre tomte med LUT

Nyhet   •   Dec 17, 2013 09:46 CET

Vi närmar oss årets julhögtid med stormsteg och konsultmarknaden för tomtar blommar upp. Även denna marknad regleras som bekant av regler, i detta fall LUT, Lagen om Upphandling av Tomte. Syftet med LUT är att försäkra köparen om att få bästa julkvalitet och maximalt tindrande barnaögon till bästa pris.

Fortfarande tycker många familjer att det är för dyrt att anlita en erfaren, extern tomte utan löser det själva. Oftast innebär det anskaffande av hemska ansiktsmasker, bomullsskägg och plastiga luvor med blinkande lampor. Sen utser man en äldre manlig medlem av släkten som ska agera tomte. Redan i uppstartfasen får man problem med trovärdigheten – hur ska en treåring med egen iPad i knät förstå vad Pappa ska bara ut och köpa kvällstidningen betyder? All världens tidningar finns ju tillgängliga med bara ett drag med pekfingret över skärmen!

Sen missar man ofta att hantera nuläget på ett korrekt sätt. Det innebär att de egna gamla glasögonen sitter kvar på näsan och det frambullrade Ho, ho, ho framförs med en gammal välkänd röst. Slutresultatet blir ofta skrämda eller besvikna små barn medan de lite äldre himlar med ögonen och säger, typ, Lägg av nu farsan och dela ut klapparna bara!

Detta upprepas år efter år trots att det numera är enkelt att hitta erfarna och kompetenta tomtar.

Tyvärr har tillämpningen av LUT inneburit att marknaden skadats av oseriösa aktörer. Många har till exempel blivit besvikna på de så kallade enkronastomtarna – som i verkligheten visar sig vara finniga tonåringar med enveckasstubb och mer attityd än känsla i genomförandet. Slutresultatet har blivit ledsna barn, upprörda morföräldrar och en känsla av att gröten åts upp utan att julkänslan infann sig.

Ett annat problem bland tomtar har också varit det frikostiga bjudandet på glögg under slädresorna, vilket förstört mången relation. Nu finns även detta reglerat i nya Samverkansregler för Tomtar, något som ger en renare och äktare tomtemarknad.

Så inför framtiden – satsa på kvalitet och välj en erfaren tomte med riktigt skägg och rätt erfarenhet. Det lönar sig alltid i längden och ger garanterat gladare barn!

Ragnar Lindblad, VD

ragnar.lindblad@b3it.se