Urban Bike Wear Nordic AB

Bicycle Film Festival Stockholm 2014

Nyhet   •   Sep 10, 2014 08:45 CEST

Bicycle Film Festival är en internationell festival som grundades i New York 2001. Sedan starten har den kommit att bli en stor katalysator i den internationella spridningen av cykelkultur och är en viktig scen för ett stort antal oberoende filmarbetare men också en plattform för konserter, gatufester, konst och mode. Några exempel på personer som deltagit är regissören och fotografen Albert Maysles (Grey Gardens, Gimme Shelter), regissören Spike Jonze (Being John Malkovich), Michel Gondry (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) och konstnären Tom Sachs.

2014 års upplaga av Bicycle Film Festival invigdes i New York den 25 juni för att sedan fortsätta sin turné världen över. Hittills i år har den hunnit med Moskva, Bogotá, Helsingfors och Quebec. Ytterligare ett 30-tal städer väntar sedan världen över fram till nästa sommar. Under 2013 besöktes festivalen av ca 300 000 personer.

Bicycle Film Festival Stockholm 2014, som har den äran att invigas i närvaro av festivalens grundare Brendt Barbur, kommer att bjuda på stor cykelbonanza med ett brett urval av filmer med allt från spelfilm till dokumentärfilm, cykelbyggen och cruise med Black Label Stockholm, för att sedan avslutas med en stor efterfest på Café Blom med dj-maraton och gold sprint race.

Festivalprogram kommer att släppas 19 september.

Länkar:

#bffworld #bffstockholm #urbanbikewear #arkdes

Ansvarig producent för Bicycle Film Festival Stockholm är Urban Bike Wear. Bicycle Film Festival Stockholm 2014presenteras i samarbete med Arkitektur- och Designcentrum.

För mer information eller för en intervju kontakta gärna:

Elin Sleipnes, pressansvarig
elin@urbanbikewear.com