LRF Samköp

Blåmärkning av diesel ska stoppa stöldvågen på landsbygden

Nyhet   •   Okt 25, 2012 14:21 CEST

Under 2011 stals över sju miljoner liter diesel i Sverige. LRF Samköp hjälper nu LRF att skriva avtal gällande rabatterat inköp av Blå Diesel. Blå Diesel är ett medel som används för färgning av diesel för att förebygga stölder och försvåra vidareförsäljning av stulen diesel.

Dieselstölderna har under de senaste åren ökat i hela landet. I en undersökning gjord av två studenter från Handelshögskolan på Göteborgs Universitet i våras så stals under 2011 7 100 000 liter.

På gårdarna stjäls dieseln från farmartankar och maskiner. Ibland borrar tjyvarna hål i tankarna för att komma åt dieseln. Följden, utöver stulen diesel, är att marken kan förorenas med dieselspill vilket innebär kostnader för miljösanering.

–        Till LRFs riksförbundsstämma 2012 kom en motion från LRF Jönköping med ett förslag på hur man effektivt kan minska stölderna. Jag är mycket glad idag över det fördelaktiga avtal vi nu kan erbjuda våra medlemmar på Blå Diesel, säger Helena Jonsson, LRFs förbundsordförande.

Uppdraget att ta fram ett avtal åt LRF och dess medlemmar på Blå Diesel gavs till LRFs dotterbolag LRF Samköp som idag förhandlar olika typer av avtal till både företagskunder inom de gröna näringarna samt till LRFs medlemmar.

Avtalet mellan LRF och Skogsentreprenörerna innebär att LRFs och Skogentreprenörernas medlemmar samarbetar om inköp av färgmedlet. LRFs medlemmar kan till samma kostnad som SMFs medlemmar köpa och färga sin diesel via Skogsmaskinentreprenörerna. Dieseln färgas klarblå och bränsletanken och cisternen förses med ett klistermärke som förklarar att den innehåller blå diesel.

När man köper färgmedlet registreras man, vilket gör att en person som har Blå Diesel utan att vara registrerad som användare omedelbart kan misstänkas för stöld eller häleri.