Milred Svenska AB

Bli platsjägare, tjäna pengar på nätet

Nyhet   •   Jan 07, 2010 11:51 CET

Adaplace.com erbjuder medlemmar att bli så kallade Placehunters, eller platsjägare, som genom sitt arbete kan tjäna en slant för besväret att lägga till platser i företagets Internet- katalog. För varje plats som attraherar annonsörer får en Placehunter en del av reklamförsäljningen.

Det kan bli en lönsam affär om platsjägaren har rätt känsla för vilka platser som kommer att dra stor publik. Adaplace.com erbjuder sina medlemmar att uppgradera sitt medlemskap till att bli Placehunter. Med många populära platser kan en platsjägare tjäna stora pengar tror man på Adaplace och redan ser man hur många arbetar med att lägga till platser som lockar besökare.

Tanken med Adaplace är att man skall konkurrera med etablerade så kallade ”Yellow page- kataloger”, d.v.s. liknande våra svenska motsvarigheter till Eniro eller Hitta.se. Företaget tror att marknaden kommer att gå mot reklamfinansierade gratiskataloger istället för som idag där de medverkande företagen betalar för sina införanden i katalogen.

Adaplace är nya på marknaden men har redan idag en halv miljon platser i sin katalog och växer hela tiden genom att medlemmar lägger till platser eller genom samarbeten och förvärv.

-          ”Det här är en del av den nya Internet- ekonomin, vi kommer att få se många typer av möjligheter till arbeten som enbart innebär att de som utför tjänster gör det på Internet. En duktig Placehunter med känsla för vilka platser i katalogen som blir välbesökta kan tjäna en bra slant varje månad. Det blir som en yrkesroll för några” tror föregets svenska VD Patrik Löfvin. Han fortsätter; ”Vart platsen eller företaget ligger är centralt i satsningen i Adaplace.com. Allt fler telefoner får inbyggda GPS mottagare och vi satsar på mobila lösningar, man skall hitta med hjälp av sin telefon och vi tror att det kommer att bli en stor marknad i framtiden. Att få erbjudanden och hitta till olika stället beroende vart du är en framtidsmarknad.”