Lekab Communication Systems

Blodgivare i Örebro får Tack-SMS

Nyhet   •   Dec 02, 2015 13:57 CET

Från och med idag får blodgivare i Örebro län SMS med ett tack när blod de gett kommit till användning.

I Sverige sker blodgivning frivilligt och utan ersättning. Därför är det också extra viktigt att blodgivare får all den uppskattning de förtjänar. Att få en notifiering när ens blod kommit till användning och kanske till och med bidragit till att rädda liv gör det mer angeläget att fortsätta ge blod.

Enligt Malin Joelsson, vice ordförande för Blodkommunikation Sverige, är bilder på mottagna tack-sms bland de mest delade på Instagram. Ett tydligt tecken på hur viktig tjänsten är. Och tjänsten har också varit efterlängtad, ”Äntligen kan vi skicka tack-sms också till blodgivare i Örebro” säger Malin.

Landstingen i Stockholm och Dalarna har använt tjänsten sedan en tid, och den har blivit uppmärksammad inte bara i Sverige utan också internationellt. Nu börjar också Örebro län använda Tack-SMS.

Tjänsten är från början utvecklad av Karolinska i Solna. Den kombinerar data från blodcentralernas system med Lekabs SMS gateway för att kunna skicka tack-sms till blodgivarna. Numera äger och levererar Lekab tjänsten.

Vill du veta mer om Tack-SMS eller har du frågor om Lekabs tjänster? Läs mer här eller kontakta oss.

Tack-SMS och Lekab är varumärken som ägs av Lekab Communication Systems AB.