PetSpace AB

Borstar du tänderna på din hund?

Nyhet   •   Feb 18, 2010 18:50 CET

Borstar du tänderna på din hund?

För att undvika tandsten är en god munhygienen viktig faktor. Tandsten består mest av förkalkade bakterier och får man inte bort den så blir det inte heller rent från bakterier. Dessa kan leda till smärtsamma inflammationer i tandköttet, tappade tänder och ge dålig andedräkt.

Ett gott råd är att kontrollera tänderna genom en daglig tandborstning. Förutom vanliga tandborstar finns det små fingertutor med mjuka borst att använda. Speciell tandkräm med kött eller leversmak hjälper till att göra tandborstningen populär. Med träning tar detta bara några minuter per dag.

Det hjälper till att hålla tänderna i gott skick genom att låta hunden tugga på t ex. torrfoder och tuggben.

Att själv förebygga tandsten kan spara mycket pengar då det är kostbart att anlita veterinär. Om tandstenen väl finns där kan veterinären använda en vass dentalskrapa för att ta bort lätt tillgänglig tandsten. För att få en noggrann och skonsam rengöring används ultraljud som även kommer åt mellan tandkött och tand. Vid en sådan behandling måste hunden vara sövd.

Artikel inlagd av hundexperten Helene Nordwall