NCC AB

Bostadsministern invigde efterlängtade hyreshus i Ödeshög

Nyhet   •   Jun 17, 2014 10:48 CEST

Bostadsminister Stefan Attefall invigde tillsammans med fastighetsägaren Sven-Olof Johansson och NCC Constructions chef Svante Hagman, igår måndag Ödeshögs första nya hyreshus på över 20 år.

De tre husen med 16 lägenheter är uppförda med NCC:s egenutvecklade byggsystem P303 och står klara efter bara 11 månaders byggtid.

Det var efter en förfrågan från Ödeshögs kommunstyrelse som finansmannen Sven-Olof Johansson, född och uppvuxen i Ödeshög, valde att bygga bostäderna som är efterlängtade av ortens seniorer.

Invigningstal

I sitt invigningstal lyfte Stefan Attefall fram ett starkt ledarskap och lokalt engagemang som betydelsefullt för utvecklingen av bostäder på små orter:
- På större orter är det planprocessen, det vill säga vägen fram till byggklar mark, som är utmaningen. I de mindre kommunerna som Ödeshög, krävs ett starkt politiskt ledarskap som driver på och hittar lösningar. Det krävs också att det finns entreprenörer, ofta lokalt kopplade, som vågar satsa samt företag som kan bygga prisvärda lägenheter.

Husen är i två plan och ligger centralt placerade runt en trivsam innergård intill kommunhuset och stora torget i Ödeshög. Lägenheterna omfattar 2 till 4 rum och kök och är mellan 54 och 83 kvadratmeter stora. Tre av lägenheterna på andra våningen har egna hissar.

- När byggkranen kom på plats här för ett år sedan så var det nog det största som hänt i Ödeshög under mina åtta år i kommunstyrelsen. Det är viktigt att det byggs så att kommunen kan växa, och det har vi bestämt att Ödeshög ska göra, slog  kommunstyrelsens ordförande Magnus Oskarsson fast i sitt tal och tackade Sven-Olof Johansson för att han valt att satsa på Ödeshög och bygga de efterfrågade bostäderna.