LEWIS Communications Sverige

Brand Journalism och content marketing kräver bredare perspektiv

Nyhet   •   Maj 17, 2014 12:35 CEST

I veckan körde vi en presentation kring brand journalism, med fokus på hur man utvecklar sitt innehåll. Än så länge har vi mest sett lösningar som definitivt kan räknas till kategorin content marketing. Telenor har startat upp sin avdelning Jobba smart som ska innehålla intressanta och läsvärda artiklar stöttar företag i sin användning av kommunikation och IT. Den produceras med sedvanlig professionalism av JG Communications.

I stort sett samtidigt startade Telia upp en content marketing-kampanj som produceras av IDG och kallas - olyckligtvis för Telenor - Jobba smartare. Kampanjen ska löpa under några veckor, men det är möjligt att det är ett testskott för en framtida kommunikationslösning. Hur som helst ett mycket viktigt projekt för IDG Content&Marketing som är den del som kommer att ta över allt mer vartefter tidningarna tappar i betydelse.

I båda dessa fall är dock tonaliteten fortfarande tämligen "säljig" med formuleringar som "Nu kan du..." vilket på ett plan är trevligt och personligt, men på ett annat plan ger känslan av att detta fortfarande är reklam men i mer intressant form. Både Jobba smart och Jobba smartare är, trots att de skriver om olika typer av ämnen som läsarna förmodligen uppskattar, fast rotade i sina egna verksamheter. Man citerar sina egna produktchefer, nämner sina egna produkter och omvänt - nämner absolut inget om konkurrenter.

Det skulle vara intressant att se om någon av dessa skulle kunna utvecklas till riktig brand journalism. Men det skulle kräva ett bredare fokus och justerad tonalitet. Från och med nästa vecka kommer vi på LEWIS få möjligheten att hoppa in och titta på hur JG och Telenor arbetar med sin satsning. Telenor såg helt enkelt att gemensamma redaktionsmöten och diskussioner för både content marketing och PR-arbetet var ett perfekt sätt att jobba smartare. Eller, ja, jobba smart.