Svenska FSC

BRIO väljer FSC® och märker sina träleksaker

Nyhet   •   Maj 12, 2014 09:50 CEST

Sedan den 1 januari 2014 tillverkas alla BRIOs träprodukter av FSC-certifierat trä. Det svenska leksaksföretaget är bland de första inom leksaksindustrin att ha ett helhetsgrepp över sin produktion. Enligt BRIO är märkningen ett sätt att se till att barn får möjlighet att glädjas av både skog och träleksaker i framtiden.

- BRIOs kunder kan känna sig trygga med att köpa deras träleksaker. Det är positivt att ett företag som BRIO tar detta steg och väljer trä från ansvarsfulla källor. Det är bra för både människor och miljö, säger Lina Bergström verksamhetschef vid Svenska FSC

BRIO använder i första hand bokträ från Europa. Att använda FSC-certifierat trä innebär att allt virke som använts till produkterna är spårbart och har sitt ursprung från ansvarsfullt skogsbruk. Genom att märka sina produkter med FSC kan BRIOs kunder känna sig trygga när de köper deras träleksaker.

FSC - Forest Stewardship Council® - är en ideell organisation som främjar ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar, med hjälp av standarder och certifiering. Systemet är frivilligt, globalt och marknadsdrivet. Över 180 miljoner hektar skogsmark i över 80 länder är idag FSC-certifierad. I Sverige är drygt 50 procent av skogsarealen FSC-certifierad.

Du hittar mer information om Svenska FSC på www.fsc-sverige.org