Sveriges Centrum för Nollenergihus

Byggnad för äldreboende nu certifierat passivhus i Vallda Heberg

Nyhet   •   Aug 27, 2013 11:28 CEST

Eksta Bostads AB går nu vidare med passivhuscertifiering av sina byggnader i området Vallda Heberg, Kungsbacka. Byggnaden för äldreboende som nu är certifierad omfattar 65 lägenheter för äldreboende och gemensamma lokaldelar. Entreprenör är NCC Construction med NCC Teknik som projektör. Hyresgäst är Kungsbacka Kommun. Samtidigt har Eksta även certifierat 22 hyresbostäder för 55+ boende.

Byggnaden är utformad med fyra våningsplan och omfattar drygt 7000 kvadratmeter.

För att klara de högt ställda energimålen för denna byggnad har alla värmeförluster minimerats med väl tilltagen isolering, effektiv värmeåtervinning ur frånluften, energieffektiva fönster och ett mycket lufttätt klimatskal. Därtill installeras 545 kvadratmeter solceller på taken. De kommer producera 62.000 kWh elenergi årligen.

- Denna byggnad för äldreboende är en del i helhetskonceptet för Vallda Heberg, säger vd Christer Kilersjö, på Eksta Bostads AB. ”Vår avsikt är att genomgående klara passivhuskraven för hela detta område där vi redan certifierat den första etappen med 26 friliggande småhus och nu certifierat även äldreboendet och 22 stycken hyresbostäder för 55+ boende. Området får gemensamt varmvatten och värmeförsörjning från biobränsleanläggningen som producerar energi med hjälp av pellets och solvärme. Hela 40% energi skall komma från solenergi”

Att detta blir den första passivhuscertifierade byggnaden för äldreboende i Sverige, innebär att Eksta Bostads AB nu visar att passivhusbyggande är möjligt också för denna lokaltyp. Miljöfördelarna är många och detta kan inspirera andra kommuner och entreprenörer att ta efter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Vd Christer Kilersjö, på Eksta Bostads AB.  Telefon: 0300-356 00, mobil 0709-283197, christer@eksta.se

Anders Ljungberg, beräkningsingenjör Energi och installation på NCC Teknik, region Väst

Telefon: 031-771 51 76

För mer information om certifiering av passivhus och nollenergihus, se Sveriges Centrum för Nollenergihus, www.nollhus.se.