Canal Digital Sverige AB

Canal Digital börjar sälja 4G bredband – 4G och TV via satellit ger hushåll utanför tätorter nya möjligheter

Nyhet   •   Dec 06, 2012 10:28 CET

TV-marknaden genomgår stora förändringar nu, utvecklingen drivs av nya tekniska möjligheter och ändrat konsumtionsbeteende. I synnerhet ökar användandet av webb-baserade tv-tjänster.

Kraven på uppkoppling ökar, även för TV-marknaden.

Utöver att förstärka sina egna webbaserade tjänster och on demand-utbud, tar Canal Digital steget längre och börjar även erbjuda 4G bredband till sina kunder.

– Flera av våra tjänster vi erbjuder kräver uppkoppling så det känns naturligt att kunna erbjuda kunden även en bredbandslösning. Vi har väntat på ett trådlöst alternativ med tillräckligt hög kapacitet, nu är den här på allvar. I kombination med vårt tv-utbud via satellit, så är 4G med sin flexibilitet framtidens teknologi, säger John Nordin, VD Canal Digital Sverige.

I samarbete med Telenor Sverige ska Canal Digital erbjuda bredband till sina kunder och vice versa; Telenor erbjuder sina kunder tv-tjänster från Canal Digital.

– I takt med att täckningen förbättras blir 4G ett verkligt alternativ för många som tidigare bara kunnat använda äldre bredbandsteknik som ADSL. Genom att samarbeta med Canal Digital når vi ut till ännu fler potentiella kunder och kan erbjuda dem en bra paketlösning med tv och bredband, säger Jonas Lindström, chef för mobila tjänster på Telenor Sverige

4G och tv via satellit bra alternativ till kunder utanför tätorter

Fiber- och kabelnäten är på många orter inte är tillräckligt utbyggda. Idag är nästan en miljon kunder anslutna till fiber, men fibertillgängligheten gäller nästan bara hushåll i större städer. Utanför tätort är det hela 91 procent som inte har möjlighet att ansluta sig till fiber och många av dem har tidigare inte haft annat alternativ än den äldre bredbandstekniken DSL.

4G som är den snabbast växande bredbandstekniken, under första kvartalet 2013 beräknas 99 procent av svenska befolkningen har tillgång till 4G-tekniken.

Ökad hastighet och kortare svarstider i 4G-nätet gör att det inte blir någon praktisk skillnad mellan 4G och fast bredband. I kombination med tv via satellit tror Canal Digital att detta är en bra och säker framtidslösning, oavsett var i landet du bor.

– Det är lätt hänt det blir storstadsfokus när man pratar bredbandslösningar. 4G blir ett bra alternativ för kunder, utanför fibernätets täckning, som vill ringa, surfa och se på Play och On demand, vid sidan av de vanliga tv-sändningarna som levereras via satelliten. Dessutom är 4G flexibelt och kräver ingen stor anslutningsavgift, säger John Nordin, VD Canal Digital.

För mer information:

Canal Digital: Maria Sundvik, PR-ansvarig, 0709-11 88 51, maria.sundvik@canaldigital.se

Telenor: Presstjänst: 08-41 00 75 55 och press@telenor.com