Vinia Sweden AB

Chateau de Vallagon Sauvignon Blanc och purjolökssotad Salmalax

Nyhet   •   Jul 12, 2013 14:26 CEST

Recept (förrätt 4 personer)

1 förp. Salmalax
1 pkt ärtskott
1/3 gurka
3 msk japansk soja
ett halvt blomkålshuvud
1 dl grädde
en liten rödlök
1 msk ättika
2 msk socker
3 msk vatten

Sotning:
en halv purjolök
1 tsk kummin
1 tsk fänkål
salt och peppar

Sätt ugnen på 250 grader. Dela purjolöken på längden och sedan i grova bitar. Plocka isär och sprid ut på en bakplåtsklädd plåt och kör i ugnen tills de förkolnat och blivit spröda, ca 15 -20 min. Mortla kummin och fänkål hårt, tillsätt purjolöken och mortla till stoft, addera en aning svartpeppar och salt efter smak. Ställ åt sidan. Skala gurkan, dela den på längden och gröp ur mittenpartiet. Skiva till 0.5 cm tjocka halvmånar och lägg dem i en plastpåse tillsammans med soya för att marinera. Låt rinna av strax före servering. Dela blomkålen i små buketter och koka dem riktigt mjuka i lättsaltat vatten. Låt ånga av, tillsätt lite grädde i taget och mixa samtidigt med stavmixer till en slät puré. Smaka av med salt och ställ åt sidan. Skala rödlöken och skiva tunt till ringar. Koka upp en 1-2-3-lag på ättika, socker och vatten, tillsätt rödlöken och låt svalna.

Ta fram Salmalaxen och dela den på längden. Rulla laxbitarna i sotblandningen och se till att de blir helt täckta. Skär sedan upp "stubbar" med en vass kniv och var noga med att  hålla snittytan ren och fin från sot. Fördela laxstubbarna på tallrikarna med snittytan uppåt, lägg upp blomkålspurén (gärna med spritspåse), gurkskivorna och ett trassel av ärtskott. Garnera med den picklade rödlöken.

Kompanjonen i glaset

Till den här rätten som både har perfekt sammansättning av textur och smak i form av krämig och len puré, krispig salt gurka, sötsyrlig lök, och mjäll lax kommer Chateau de Vallagon Sauvignon Blanc verkligen till sin rätt. Frisk syra möter den feta purén och vinets mineralitet och restsötma förhöjer laxens naturliga smak utan att ta över. Servera vinet kylt till en temperatur av 8 grader. Vinet kan även avnjutas som en aperitif eller med fisk och skaldjur eller till getost.

Chateau de Vallagon Sauvignon Blanc kommer från Touraine i Loire och producenten har sina vingårdar mellan Cheverny och Saint Aignan. Touraineregionen går längs med loirefloden, som idag är en del av UNESCOs världsarv och området sträcker sedan ut sig från Sologne till gränsen av Vienne och Anjou. Jordmånen består av kiselhaltig lera och kalkstensjordar och skörden sker i september/oktober. Druvorna pressas direkt efter skörd och fermenteras kallt kring 5-6 grader och alkoholfermentering sker kring 16 grader. Macerationen pågår i ca 10-12 dagar och vinet ligger på ståltank fram till buteljering. Ledordet är alltid kvaliteé och detta vin har fått ett flertal priser och utmärkelser, bland annat en guldmedalj i Concours Mondial du Sauvignon 2010 i Bordeaux.

Sagt om Chateau de Vallagon Sauvignon Blanc 2012:

"Ett ungt, friskt vin från Touraine med fräsch frukt, bra balans och inslag av grapefrukt, krusbär, gröna äpplen och mineraler" Per Bill, Livets Goda

"Aromatiska toner av krusbär, lite fruktig exotisk sötaktighet och stram smak med mineraltoner och läskande citrussyrlighet" Jens Dolk, Nyhetsmorgon

"Vitt. Örtigt, nästan gräsigt med en lätt, lätt krusbärston. Helt torrt. Ett vitt vin med bra karaktär från området väster om Sancerre. Perfekt till moules marinières" Anders Fagerström, Sydsvenskan