Hjärntrusten Management

Nyhet   •   Feb 07, 2014 12:02 CET

Välkommen till Hjärntrustens lunchseminarium 13/2

Svenskar i världen - Samarbete i en global kontext

Kulturell mångfald, språk och olika värdegrunder kan utgöra besvärliga hinder i försöken att samarbeta med människor och företag i olika länder. Men internationaliseringen är ett ofrånkomligt faktum och vi kommer därför inte undan kravet att hantera de problem som har med internationalisering att göra. När svenska företag expanderar ut i världen behövs kunskaper om de nya ländernas språk och kultur, inte minst företagskultur. Och när utländska företag etablerar sig i Sverige tvingas företagsledningen att se på den svenska verksamheten med moderbolagets ögon. Kunskap om kultur och förståelse för kulturskillnader är viktigare än något annat. Synen på t ex. ledarskap, team work och drivkrafter skiljer sig ofta från ett land till ett annat. Att inse betydelsen av detta kan vara nyckeln till framgång. Som representanter för ett litet land och för små företag (små ur ett globalt perspektiv) borde vi ha lätt att förstå att behovet av kunskap om andra kulturer är en självklar framgångsfaktor. Några svenska företag har varit mycket framgångsrika, andra har misslyckats. På vilket sätt har de framgångsrika nått sina framgångar och på vilket sätt (och varför) misslyckas man när man misslyckas? Hjärntrusten inbjuder till en diskussion om framgångsfaktorer med Christian Erfurth, erfaren och kunnig omvärldsanalytiker.

Christian Erfurth, SWEDECHRIS, har i mer än tjugo år informerat och utbildat svenska företagsledare och utlandsplacerade företagsrepresentanter om betydelsen av att förstå
konsekvenserna av de kulturskillnader som möter oss i världen.  Att veta hur man ser på företagsledning, kundbemötande och varumärkes-hantering i olika delar av Europa, Amerika, Afrika, Mellanöstern och Asien är en nödvändig förutsättning för att kunna göra ett bra jobb.

Tid och plats
Torsdag 13 februari 2014 kl 12.00-14.00 på Filmstaden, V. Mårtensgatan, Lund.

Anmälan och pris
Anmälan senast 10 februari till seminarium@hjarntrusten.se, eller på www.hjarntrusten.se. Hjärntrustare deltar gratis. För övriga deltagare kostar lunchseminariet 550 kr (exkl. moms) (lunch ingår).

Inger Mansfeld, VD, Hjärntrusten