Inhouse

Copywriter på prispallen under Inhousegalan

Nyhet   •   Mar 11, 2013 13:17 CET

Teo Holmer är konsult hos Inhouse och jobbar som copywriter på Telges inhouseavdelning. Under inhousegalan prisades Telge i två kategorier. ”Bästa DR” och ”Bästa Expo”. Här berättar Teo om arbetet bakom kampanjerna och ger dig tre tips på hur du blir en framgångsrik copywriter.

Teo har under två års tid varit uthyrd hos Telge. Där började han som webbcopy innan han gick över till att helt fokusera på en roll som copywriter. Under Inhousegalan som prisar landets bästa reklam som produceras på inhousebyråer, fick Teo och hans team ta emot pris vid två tillfällen.

Copywriter till ”Våfflan” och ”Huset bakom”

I kategorin ”Bästa DR” kom Telge på tredje plats med ”Våfflan”. Kampanjen syftade till att stärka Telges varumärke och tacka de kunder som återvinner. Resultatet blev en våffla som sattes på utsidan av 5 000 soptunnor. Teo berättar om kampanjen.

– Vi såg en outnyttjad kanal i soptunnorna. Tanken var att tiden man fick över genom att hemsortera kan användas till roligare saker. Tid som istället kan spenderas med familjen, t.ex. genom att äta våfflor ihop. Vi gick ut med vår DR-enhet, d.v.s. en gratis påse våffelmix, någon vecka innan Våffeldagen till ca 5 000 hushåll. Först skulle hela utsidan av locket på soptunnan vara övre delen av ett våffeljärn och våffelsmet rinna ut på sidan. Tyvärr blev det för krångligt och kostsamt. Istället lät vi en våffla hänga på utsidan av soptunnorna.

I kategorin ”Bästa Expo” vann Telge silver med ”Huset bakom”. Här jobbade han tillsammans med en art director. Syftet var att uppmärksamma att det byggdes lägenheter i området där målet var att få folk till visningen. Framför bygget av lägenheterna stod ett annat lägenhetskomplex med en stor fasad ut mot en väldigt aktiv korsning. Teo berättar mer.

– Vi kom fram till väldigt många förslag men inget som kändes självklart. Vid platsen fanns det en stor lägenhetsfasad som vätte mot en väldigt trafikerad korsning. Vi kom på idén att det skulle vara coolt att använda den stora fasaden med ett budskap. Vår AD kom sedan på en bildlösning som gav illusionen av att tegelväggen släpper och viks in mot mitten av byggnaden. Sen gick det undan och efter 30 minuter hade vi satt copyn.

Ett populärt inslag hos Telge

Under Teo:s tid på Telge har han varit inblandad i många projekt. Stora som små. Produktionstakten är hög och kräver ett stort kunnande om Telges alla verksamheter. Malin Petterson, Chef för Idé och Produktion, är väldigt nöjd med Teo och hans insatser.

– Teo har från dag ETT levererat copy på mycket hög nivå. Han kändes direkt som en i gänget och har haft lätt att sätta sig in i Telges olika verksamheter. Jag är glad att vi har fått ha honom här och tagit del av hans kretivitet och kompetens.

Att lyckas som copywriter – 3 framgångsfaktorer

Som nybliven pristagare delar Teo avslutningsvis med sig av sina viktigaste tips på hur du blir en framgångsrik copywriter.

• Du måste vara 100 % säker på det svenska språket. Ingen språkfascist eller så, men grunderna måste sitta.
  • Du måste ha någon form av kreativ ådra. Vissa har det mer än andra, men man ska inte misströsta – jag är helt övertygad om att det går att träna upp.
  • Du måste vara kundorienterad. Som copywriter är det jätteviktigt att vara lyhörd och serviceminded mot beställaren.

Vi gratulerar Telge, Teo och hela inhousebyrån!