Lacinai Communication & Performance Development AB

Customer Wednesday presenterar Lacinai

Nyhet   •   Feb 23, 2011 13:31 CET

Då var det onsdag igen och dags för oss att presentera en av våra kunder i artikelserien Customer Wednesday.

Antoni Lacinai är utbildare, föreläsare, moderator, facilitator, coach och författare. Allt samlat i företaget Lacinai Communication & Performance Development AB. Antonis mål är enkelt; Att få dig att prestera på topp i möten med andra människor. Vi fick en liten pratstund med Antoni och ställde några frågor om honom och hans verksamhet.

Du är sannerligen en man med många järn i elden, hur sammanfattar man dig, ditt företag och dess uppdrag?
Jag tycker att du sammanfattat det rätt bra. Nyckelorden är kommunikation, prestation och ledarskap. Jag har inga anställda utan jobbar i nätverk med andra när det behövs. Mina uppdrag är korta. Oftast en till tre dagar när det gäller utbildningar och möten som jag leder. Coachingen är lite annorlunda och kan pågå upp till ett år med sessioner ett par gånger i månaden.

Vilket av dina tjänster/kunskapsområden efterfrågas mest?
Jag har hälften av min omsättning på utbildningar av olika slag. Presentationsteknik, säljteknik, förhandlingsteknik, coachande ledarskap, train-the-trainer, mentorskap och så vidare. Många anlitar mig också som mötesledare, till exempel som moderator. De har sett mig eller hört talas om mig, och de vill hellre ha fokus på innehållet än på moderatorn. Jag är ingen mediakändis så där passar jag väldigt bra in. Något som kommit mer och mer är uppdrag som föreläsare, oftast via Talarforum. Över huvud taget är mina lika uppdrag kompletterande och väldigt roliga.

Vilka är dina typiska kunder?
Större företag för utbildningar och konferenser. Annars kan det vara vilken storlek som helst. Och de är från olika branscher som läkemedel, jordbruk, telekom osv.

En otypisk kund jag har är en tävlingsförare som kör MC i 280 km/h och som använder mig som mental coach. Det är väldigt spännande det också.

Varför ska man anlita Antoni Lacinai framför andra kommunikatörer?
Det ska ju inte jag svara på. Men visst, förutom min kompetens är min USP, alltså min konkurrensfördel, enligt mina kunder att jag lyckas skapa en bra stämning som är seriös och glad på samma gång. De tycker om att jobba med mig. Det tycker jag låter bra eftersom en positiv atmosfär är en förutsättning för lärande och utveckling.

Hur kategoriserar man din affärsidé /koncept?
Kommunikation och prestationsutveckling tycker jag är rätt träffande. Mitt mål, min mission är annars att få människor att skippa onödiga slides, och tro mig, de flesta är onödiga, att skapa mer delaktighet hos sin personal, och att de fattar välgrundande beslut snabbare. Lyckas jag med det kommer den här världen att bli en lite, lite bättre plats att leva på.

Har du stor konkurrens inom din bransch?
Det är lite olika. Som moderator kan kunderna ibland snöa in sig på att moderatorn ska vara en kändis. Då är jag fel person. Annars tänker jag inte så mycket på konkurrenter. Jag fokuserar hellre på kunden och på min egen förmåga.

Hur kom det sig att det här med kommunikation blev just din melodi?
Jag har gjort en massa personlighetstest, DISC, Myers Briggs etc. Jag kommer alltid ut som någon slags inspiratör. Det är nog bara den jag är. Och när du har talang för något så är det lätt att fortsätta utveckla den delen. Å andra sidan kan jag inte montera en Billy-bokhylla utan att behöva göra om det minst en gång…

Jag vet att du är författare också, vad heter din senaste bok?
Framgångsrika kundsamtal. Den släpptes för någon vecka sedan. Det känns riktigt bra att ha gjort en trilogi i böcker om kommunikation. Nästa bok kommer jag nog att börja med till hösten och då är det dags för en bok om prestationsutveckling. Men till dess är det bara att följa min blogg där jag redan funderar på just den frågan.

Kan du dela med dig av ett uppdrag som du minns med värme?
Det finns för många för att nämna ett. Kanske de gångerna jag möter människor som förändrar sin syn på sig själva och inser sin fulla potential. Som helt enkelt blir bättre än innan vi träffades. Det är en kick.

Har det hänt att du istället “misslyckats” med din kommunikation i något av dina uppdrag?
Det är inte ofta men det händer. Det kan vara att deltagaren helt enkelt inte vill vara med. Och jag kan inte dricka någon annan otörstig. Och ibland har jag glömt att tillgodose den extremt analyserande, reflekterande deltagaren som hellre vill läsa ett material än att vara med pågruppdiskussioner och övningar. Jag jobbar på det.

Du är ju också kund hos City Network, hur använder du dig av våra tjänster i dagsläget?
Dels har jag mina domäner samlade hos er och dels har min nya hemsida byggts upp av ert dotterbolag Social Factory. Kolla in www.lacinai.se. Jag är jättenöjd.

Hur kom det sig att valet föll på City Network som din leverantör av driftstjänster?
Det var en bra tajming. Jag behövde en ny hemsida och träffade Johan Christensson på City Network. När jag väl bestämde mig för Social Factory valde jag också att flytta över mina domäner till City Network. Dels för att jag vill ha saker på ett ställe, och dels för att jag fattar beslut till stor med hjälp av känslor. Jag gillade helt enkelt människorna från början och jag har inte ändrat mig sedan dess.