ABE Partners

Därför har domännamnsbranschen så dåligt rykte

Nyhet   •   Feb 13, 2013 11:54 CET

Domännamn är grunden till att kommunikation mellan människor på Internet skall kunna fungera. Utan domännamn så hade vi inte kunna komma ihåg mailadresser, marknadsföra hemsidor eller sökmotorsoptimera information på Google. Men varför har då domännamnsbranschen så dåligt rykte?

Det har diskuterats mycket om företag som skickar ut bluffakturor i media senaste tiden, och hur detta drabbar oskyldiga så väl företag, som enskilda personer.

En bransch som har lider mycket av bluffakturor är domännamnsbranchen. Ett annat problem är den försäljningsmetod som ofta används inom branschen, telefonförsäljning, som ofta utförs med oseriösa metoder. Det kan bland annat innebära att fakturor saltas och att domännamn säljs med en hotbild om att någon försöker registrera ens varumärke.

Företag som använder Internet på något sätt i sin verksamhet har domännamn registrerade. Det kan vara allt från enstaka till tusentals domännamn, beroende på vad de har för behov och verksamhet. Domännamn används antingen för att kommunicera på Internet eller för att blockera sitt varumärke. I allmänhet återfinns de största domännamnsportföljerna hos företag med multinationell verksamhet, många varumärkesregistreringar och en hög Internetnärvaro. Dessa företag är därför domännamnsleverantörernas guldkalvar.

Enligt VD:n på ICANN, Fadi Chehade, är ryktet för domännamnsbranschen fyra gånger sämre än för IT-industrin i genomsnitt. Den här informationen kommer ifrån en marknadsundersökning utförd av externa konsulter åt ICANN.

Inköpspriset för domännamn är mycket lågt. Avgiften för en .com- och .net-registrering består av två olika delar. En avgift till ICANN och en till Verisign som sköter den tekniska strukturen i formen av rot-DNS. ICANN tar för närvarande 0.18 USD per registrering till en Domain name registrar och en avgift mellan 5.11 USD och 7.85 USD per registrering till Verisign, som har hand om den tekniska strukturen för rot-zonen för dessa domännamn.

De så kallade premiumleverantörerna av domännamn som ofta arbetar med större företag, debiterar från några hundralappar till tusentals kronor bara för årsavgiften för att domännamnet skall förnyas. Till detta kan kostnader för uppdatering av DNS, ägaruppdateringar och andra kringtjänster tillkomma.

Domännamnsbranschen är uppbyggd på principen att det ska finnas så många domännamn som möjligt. Då tjänar hela kedjan pengar, leverantörer, registrarer samt registryn i toppen av hierarkin. Påslaget för domännamn som säljs till slutkund är cirka 100 % för ett webbhotell eller cirka 1000 % för en premiumleverantör. Detta är enbart för att domänen skall vara registrerad.

Ett stort problem med domännamnsbranschen är att kunderna ofta är dåligt informerade om hur marknaden fungerar, och att det inte finns något incitament av leverantörerna att utbilda kunderna, då de säljer på deras okunskap och rädsla.

Höga marginaler och affärsmodeller som premierar maximerad försäljning med argument som hot om att någon annan registrerar era namn om ni inte gör det, eller att ett stort antal domäner automatiskt genererar ökad trafik från Google, gör att utvecklingen fortsätter. Som företag är det svårt att argumentera emot när enträgna försäljare skräms med nya toppdomäner New gTLD program och den potentiella hotbilden de utgör för det egna varumärket, då varumärket ofta är den viktigaste tillgång man har. Men finns det andra vägar att gå?

Fundera på vad ni betalar delar av er marknadsföringsbudget till, och om ni får valuta för pengarna. Överväg att analysera er portfölj och mät trafiken på hur era kunder hittar till er. Betala inte för bluffakturor och var uppmärksam och kritisk till telefonförsäljning av domännamn.

Domännamn är grunden till mänsklig kommunikation på Internet men också dess paria.

Av ABE Partners AB, genom Rikard Andrée, Viktor Berglund och Hans Enström

Hemsida: www.abepartners.se