Rowi Wines AB

Darnley´s View. Ny Gin ute på Systembolaget från anrika familjen Wemyss

Nyhet   •   Okt 22, 2010 18:24 CEST

Darnley´s View

Skottland, 1565. Drottning Mary av Skottland ser för första gången sin blivande make, Lord Darnley när hon spejar ut genom borggårdsfönstret på slottet Wemyss, Parets framtida son lade grunden till unionen mellan Skottland och England. Familjen Wemyss (uttalas 'weems')
 och vars vida kända familjesäte, strax utanför Edinburgh var ryktbara vin och spirits mecenater. Idag har familjen,
som en eloge till denna historiska och betydelsefulla förbindelse, skapat den ypperligt balanserande och hantverks skickliga Darnley's View Gin. Det bästa av två världar.

Darnley’s View Gin är familjen Wemyss senaste uppfinning. Byggd på deras välkända expertis som aktade producenter inom spirits och fine wines kommer Darnley´s View Gin från ett skottskt familje recept som fångar tidens historiska vingslag 1565 när Mary Queen of Skottland i hemlighet, genom borggårds fönstret, diskret spejade för att få en skymt av hennes tillkommande make, Lord Darnley, på slottet Wemyss Castle.

Systembolaget Artikelnr 87430

6 olika botaniska ingredienser valda med omsorg.

Darnley’s View är gjort på sex utvalda växter av olika slag; Bär, frön, blad, rötter och blomblad, som tillsammans bildar en karaktär av unika egenskaper och aromer. De huvudsakliga tonerna i denna välkomponerade botaniska familjerecept är enbär, skal från citron och fläder.

Citronskal - Lemon Peel

Soltorkade citronskal från Spanien adderar en fräscht och krispigt bett.

Fläderblommor - Elderflower

Flädern växer fritt på Wemyss ägor. De delikata fruktiga smakerna av fläderblommorna är inte bara en påminnelse om Darnley´s Views Skotska arv och flädern skapar även en extra blommig dimension till ginet.

Korianderfrön - Coriander Seed

Koriander frön från Marocko ger en varm, ingefärsaktig med salvia inslag och mjuk kryddighet.

Irisrot - Orris root

Roten hämtas från Benelux ländernas områden och dess aromatiska och väldoftande noter bidrar även de jordiska smakerna från irisens rot.

Angelicarot - Angelica Root

En kryddväxt med tränoter från torkad ”kvannerot” från Frankrike hjälper ginen att bli torr och fin i smaken. En rot som har använts av munkar och som medicinal-, växt- och smaksättning av sprit sedan medeltiden.

Enbär -Juniper

Darnley´s Gin har bas av enbär som alla övriga botaniska inslag är byggt kring. Enbären samlas från de mest aromatiska, oljerika buskarna som även har en svag ton av lavendel och kamfer som växer i södra Europa.