Inova

De har dubblat personalstyrkan – på ett år!

Nyhet   •   Dec 02, 2015 08:51 CET

Fem nya tjänster inom loppet av ett år – Inovaföretaget Noboxsolutions har dubblat personalstyrkan och står redo att möta nya utmaningar.
– Helt plötsligt insåg vi att vi faktiskt är över tio personer som jobbar här och att vi alltmer blivit en organisation, säger Anna Ociansson, projektledare på Noboxsolutions.

Webb- och reklambyrån Noboxsolutions erbjuder det mesta inom grafisk produktion, och med konceptet Creators har de ytterligare ett ess i rockärmen. Creators är ett frilansnätverk där företag ska kunna få flera olika förslag på hur en design kan se ut, till ett pris som kunden själv valt. Och det var med den affärsidén som Noboxsolutions tog plats i Inovas inkubator 2010. Sedan dess har det hänt en hel del hos företaget som nu satsar på att växa och bli ännu mer kundfokuserade.

Har ökat med 100 procent

För ett år sedan arbetade sju personer hos Noboxsolutions, i dag har de hunnit bli elva. I våras anställde de sin tredje säljare och efter det har företaget hunnit med att tillsätta en produktionsledare, två mötesbokare och en serviceansvarig.

– Vi kände att vi behövde stärka upp med de här kompetenserna för att kunna utveckla företaget och göra processen ännu bättre för våra kunder. Även fast kunden nu kommer i kontakt med fler personer strävar vi alltid efter att kontakten med kunden ska vara personlig och nära, säger Anna Ociansson.

Men det är inte en slump att företaget tagit steget och nyanställt, det är ett strategiskt beslut.

– Om omsättningen ska öka handlar det inte bara om att vi ska sälja mer. Det handlar lika mycket om att vi producerar och levererar det vi lovar i utsatt tid, lika viktigt är det att vi har ett gott bemötande av alla vi träffar i olika sammanhang och ger god service till våra kunder, säger Christian Paulsson, vd på Noboxsolutions.

Satsade på rekryteringen

Att rekrytera ny, och rätt, personal som ska vara med och ta företaget framåt kan vara en krävande process. När Noboxsolutions rekryterar nya medarbetare strävar man alltid efter att sätta samman en dynamisk grupp med personer som har olika kompetenser. Vid de senaste anställningarna har företaget satsat hårt på rekryteringsprocessen.

– Det har varit väldigt kul att få vara med och gå igenom hela processen, allt från annonsering till intervjuer, säger Anna.

Mycket av sökandet efter ny personal har skett med hjälp av sociala medier, en rekrytering som genererade många sökande.

– Det känns som rekrytering via sociala medier stämmer väl överens med hur vi jobbar. Vi tänker alltid lite annorlunda, säger Anna.

Står stadigt men blickar framåt

Även fast företaget växer, får fler och större kunder är en sak säker – de har som mål att aldrig säga nej till ett uppdrag, eller företag, bara för att det är litet.

– Vi har vuxit mycket under de senaste två åren, men företagets grundvärderingar och viljan att hjälpa små företag har inte har förändrats. Samtidigt som vi nu har en såpass vass kapacitet inom webb och digital marknadsföring, att vi utan några problem kan ta oss an riktigt stora webbprojekt, säger Kim Persson, en av de grafiker och webbutvecklare som arbetat längst på byrån.

I dag arbetar företaget hårt med att etablera nya kontakter, bland annat i Göteborg och Stockholm.

– En framgångsfaktor är att vara öppen för samarbeten, och vi upplever att de större städerna är mer mottagliga för det. Vi har redan i dag en hel del samarbeten med företag i både Stockholm och Göteborg så det känns som en naturlig väg att gå, säger Anna.¨

Text: Victoria Österberg

Bild: Lina Flodins