Chalmers Innovation

Destination Compensation knyter avtal med safariresebyrå

Nyhet   •   Jun 11, 2014 14:29 CEST

Safariresebyrån Kenzan Tours blir först i Sverige med att erbjuda sina kunder att skänka pengar till välgörenhetsorganisationer när de bokar sin resa. Genom samarbetet med Destination Compensation gör de det möjligt för turister att bidra till den lokala utvecklingen på sina resmål.

Från och med den fjärde juni kan varje resenär som bokar sin resa med Kenzan Tours välja att skänka pengar till något av de utvalda organisationerna i samarbetet. Donationssumman är frivillig och läggs till beloppet som resan kostar. Och för varje resenär som donerar pengar adderar Kenzan Tours själva ytterligare 100 kr.

Destination Compensation har gått Chalmers Innovation Startup Camp under våren 2014. De vill göra det lätt för resenärer och resebyråer att skänka pengar till lokala organisationer verksamma på resmålen. Genom hemsidan www.desticom.se kan resenären även gå in och läsa mer om varje organisation samt skänka pengar direkt.

De första organisationerna som resenärerna kan välja att donera till är dels CCY Tanzania. CCY står för Caring from Childhood to Youth och jobbar i första hand med föräldralösa barn och barn i behov av särskilt stöd. Den andra är Världsnaturfonden WWF som ligger Kenzan Tours varmt om hjärtat.

– Det är otroligt kul att få samarbeta med Kenzan Tours eftersom deras resmål i första hand är länder där de lokala organisationerna har stor betydelse för invåndarna, säger Anna Urombi, en av grundarna till Destination Compensation.

Kontaktpersoner:

Anna Urombi