PetSpace AB

Det blir roligare om man har kunskap!

Nyhet   •   Feb 12, 2010 17:50 CET

Det blir roligare om man har kunskap!

De flesta av oss vanliga bilägare kan inte särskilt mycket om hur en motor fungerar. Men vi ser åtminstone till att lära oss att tanka, fylla på spolarvätska, kolla oljan och lufttrycket i däcken. Och vi lägger ned en hel del tid och pengar på att lära oss att framföra vårt fordon utan att ställa till med alltför stor skada. När vi ska skaffa bil använder vi vårt sunda förnuft och väljer en modell som lämpar sig för vårt användningsområde. Jag vet förvisso ett antal personer som tycker att bilens färg är av avgörande betydelse, men inte ens de skulle – utan att först inhämta någon som helst kunskap om hur man kör bil, införskaffa en bil bara för att den är röd.

Hur skulle det se ut om de flesta av oss valt bil efter färg och gett oss ut i trafiken utan körkort? Som min moster i en Lamborghini Countach. Eller som en genomsnittlig hundägare som undrar vad det är fel på hunden eftersom den inte går att kontrollera.

Den genomsnittlige hundägaren måste inte vara expert på näringslära, anatomi eller svåra problembeteenden. Men som hundägare är det vår skyldighet att skaffa oss tillräckligt med kunskap om hur hundar fungerar, vilka grundläggande behov hundar har och – eftersom vi kommer att vilja påverka och förändra hundens beteende, kunskap om hur hundar lär sig. Livet tillsammans med en hund blir så mycket roligare för alla inblandade om vi börjar vårt hundägande med att skaffa kunskap om

• - Arten Hund så att vi förstår vilka beteenden är normala hundbeteenden, hur hundar kommunicerar och vad hundar har för behov.
  • - (den tilltänkta) Hundrasen så att vi väljer en modell som passar oss.

- Inlärning ”Om hunden bara kunde lära sig att…” Det kan den! Om hundägaren förstår hur hundar lär sig.

Tove Björlin