Minplanet

Det mesta om ekoviner på Minplanet

Nyhet   •   Nov 02, 2011 19:34 CET

Ekologiska viner blir allt populärare. Men vad är egentligen ekovin och finns det någon anledning att någonsin dricka icke-eko? Vi reder ut begreppen, dricker och funderar.

Systembolaget har 402 ekoviner i sitt sortiment. De kostar från 49 kronor till 1 498 kronor helflaskan. Utbudet är alltså stort, och efterfrågan ökar: första halvåret 2011 ökade eko-försäljningen med 42 procent. Ändå är över 95 procent av vinförsäljningen icke-eko. Det är synd, tycker vi efter att ha provat ekoviner under ett par månader.

KLIMATSMARTA DRYCKESVANOR

* Öl är överlägset klimatsmartast per liter alkoholhaltig dryck.
* Sprit är 2,5 gånger bättre än öl per enhet alkohol.
* Vinet får minuspoäng på grund av långa transporter och tunga flaskor, medan öl ofta bryggs nationellt och sprit är utrymmeseffektivt. Detta enligt danska regeringens projekt "1 ton mindre".
* Klimatdimensionen täcks inte in av ekomärkningen, även om många vinproducenter jobbar med den.
* Ett klimatsmart vinval för oss svenskar är europeiskt snarare än australiskt, på kartong eller pet-flaska snarare än glas.
* Den allra klimatsmartaste drycken är förstås vatten.

Stor begreppsförvirring

På ekovin-flaskorna hittar vi loggor från märkningarna Soil Association, Carbon Neutral Product, Carbon Neutral Delivery, schweiziska IMO, spanska CCPAE, EcoCert, Agriculture Biologique, OIA, ICEA, Ecocert Italia, Krav, Fairtrade...

Begreppsförvirringen är stor, men i EU innebär ekologiskt vin att druvorna odlas utan konstgödsel, kemiska ogräsmedel eller inseksmedel, tillväxtreglerande medel eller genteknik. Sulfiter måste hållas till halva nivån jämfört med konventionella viner.

Märkningen säger däremot ingenting om vad som händer när druvan skördats, även om till exempel Krav och Fair Trade går längre i processen - båda klimatmärkningarna berättar att de utsläpp som produktionen gett upphov till kompenseras.

Bättre än märkningen

Med miljömärkta varor undrar vi ofta om de stolta påståendena har någon täckning i verkligheten. Med ekovinerna är det tvärtom. Både EU och Systembolaget har järnkoll på att vinet uppfyller vad det lovar, och många vingårdar går långt bortom vad märkningen kräver.

Kravet på att inte nyttja bekämpningsmedel betyder att man använder kompost och särskilda växter med gödslingskvaliteter. Medan det hos den vanliga vinbonden brukar vara tomt mellan vinraderna, växer här ofta en annan gröda som håller borta skadedjur. Ogräs plöjs ner och används som gödning. Ibland går grisar, höns eller får mellan rankorna.

Läs hela artikeln av Mattias Goldmann på Minplanet: http://www.minplanet.se/aktuellt/2055-test-ekoviner