DreamHack AB

DreamHack fortsätter strategisk satsning på svenska gamingundret

Nyhet   •   Aug 13, 2015 10:36 CEST

DreamHack Stockholm arrangeras på Globe Arenas 24-25 september. En av de återkommande stora inslagen på DreamHack festivalerna är DreamHackathon, en mötesplats för den digitala industrin. DreamHackathon kommer att fortsatt stimulera det svenska spelundret genom att för fjärde gången erbjuda minst 50 000 svenska kronor, detta är möjligt tack vare den svenska spelstudion DICE och Stockholm Stad.

- DreamHackathon har utvecklats till mer än att bara handla om en rolig tävling. Vi vågade aldrig hoppas på att intresset från främst spelindustrin skulle vara så stort för en mötesplats för företag, studenter och yrkesamma. Vi stakar ut ny mark genom att erbjuda en mötesplats för människor inom spelindustrin vilket vi fortsatt kommer strategiskt satsa på. Det känns som vi är på rätt väg tillbaka till våra rötter med kompisgäng och social sammankomst i en kreativ miljö, säger Marcus Lindmark, VD på DreamHack AB

Listan på företag som redan engagerat sig i DreamHackathon under det gångna året förstärker bilden av det stora engagemanget från den svenska spelindustrin. Representanter i juryn har bland annat kommit ifrån:

• Massive Entertainment – A Ubisoft Studio
  • Gameport/Creative Coast Festival
  • Bonnier Growth Media
  • IBM
  • Google
  • Unity Technologies
  • Paradox Interactive
  • Epic Games
  • Tobii
  • Stunlock Studios
  • Rovio Entertainment Ltd.
  • Intel
  • The Game Assembly
  • Toca Boca

DreamHackathon har plats för över 100 deltagare och kommer att arrangeras under 24 timmar mellan 24-25 september i Globe Arenas. En jury som representerar spelindustrin kommer att finnas på plats för att bedömma både koncept och prototyper. Prispotten på minst 50.000 SEK kommer förhoppningsvis vara startskottet på ett nytt svenskt storspel, det nästa stora esportspelet eller mobilspelet. Årets tema “Materials Reimagined” är ett fortsatt incitament att tänka utanför boxen.

Ansökan för deltagare har nu öppnat. Mer information om Hackathon kommer släppas fortlöpande på den officiella DreamHackathon-siten http://www.dreamhackathon.se/

FÖLJ DREAMHACK

Web: http://www.dreamhack.se/

DHTV: http://www.dreamhack.tv/