Eductus

Eductus möter Kurdistans talman - inslag i kurdisk tv

Nyhet   •   Maj 16, 2012 17:25 CEST

Den kurdiska TV-kanalen Gali Kurdistan gjorde ett reportage om Eductus besök i Kurdistan. Här följer en översättning av deras sammanfattning:

Talmannen Dr. Arsalan Bayz tog under tisdagen den 15 maj 2012 emot en delegation från Eductus i Sverige. Syftet med mötet var att diskutera hur man kan främja människors utbildning och utveckling i Kurdistan. Man diskuterade och utbytte information krig hur det fungerar i Sverige och andra västerländska länder när det gäller att på bästa möjliga sätt hjälpa utexaminerade unga från universitetet eller högskolan och få ut de i arbete. Det kan till exempel handla om att skapa arbetsförmedlingar eller utbildningsföretag här i Kurdistan. Teamet från Eductus påpekade att de har hjälpt många studerande människor med kurdisk bakgrund på alla utbildningsnivåer i Sverige och nu vill Eductus gärna bidra med att bilda verksamhet i Kurdistan. Först och främst visade Eductus stort intresse för att vara med och bidra till kurdiska ungdomar i Kurdistan och anordna projekt och utbildningar för stadsanställda för att öka deras kompetens. Man diskuterade också hur man kan sprida kännedom om demokrati och samhällsuppbyggnad och den offentliga sektorn roll och uppdrag. Riksdagens talman Dr. Arsalan Bayiz stödjer Eductus arbete och engagemang i Kurdistan och anvisade Eductus team till Arbetsmarknadsverket för att planera och komma i gång med Eductus olika projekt.

Länk till inslaget: http://gksat.tv/Default.aspx?page=article&id=1019&l=3