Rowi Wines AB

En Egendom, En Vingård, Ett Vin - REMELLURI

Nyhet   •   Nov 12, 2010 04:44 CET

Hans ide med området och koncept med "terroir", som spanjorerna så fint kallar det var att buteljera vinet på plats. Det var alltså den första vingården i modern historia i Rioja som buteljerade vinet på för egen hand. Vinlundarna ligger strax intill staden Labastida i Rioja Alavesa, här finns även en amfiteater vackert placerad mellan de två bergen i Toloño och San Cristobal, vid bergsluttningarna av Sierra Cantabria, 2,100 fot. (700 m) över havet. Odlingarna ligger högst av alla vingårdar i Rioja och det planterades på 173 hektar av väldränerade sluttningar med utmärkt exponering för sol och värme. Vinodlingarna skyddas från västvindarna men är öppna för Nordanvinden och det hjälper och skyddar rankorna från de allvarliga skador och angrepp som kan uppkomma vid stark luftfuktighet. Avkastningar varierar mellan 4.500–5 000 kg/hektar, men i Rioja ligger medelsnittet på 6 500 kg/hektar. Vid skörden får druvor som är yngre än 7 år inte komma med den slutliga blandningen. Det förkommer inga kemiska ämnen som gödningsmedel eller pesticider på Rodriguez land. Liten avkastning och en högklassig selektion är målen för hans egendom.

Jorden är kalkhaltig lerjord i olika proportioner. Vinlundarnas växtlighet är ett naturligt resultat av de närliggande bergens läge. Klimatet är milda sommarmånader och kalla vintrar med snö och med stora temperaturskillnader på dagen och natten under årstiderna. Variationerna är unika och tydliga mellan årgångarna, precis som det ska vara, men med variationen betyder i Remelluris fall inte bättre eller sämre år. Eftersom vinet produceras med största möjliga naturlighet kan man uppleva skillnader i årgångarna där noterna framträder olika och där mineralen kan vara mer påtaglig vissa år. Man kan säga att varje år av Remelluri är mycket goda årgångar men att det är mycket goda av olika skäl. Remelluri 2005 Reserva är en sann glädje att dofta och dricka men har fördelen att bli bättre för varje år som går minst i 10 år framåt om man vill vänta och njuta vid en långt senare tillfälle. För den blygsamme konsumenten kan man gå efter principen att alltid inhandla minst två. Det lönar sig på många sätt. Att avnjuta en god Remelluri för stunden skänker både glädje och ovanliga smakupplevelser med många associationer och tydliga noter som på ett pärlband. Glöm inte att spara en Remelluri för ett senare tillfälle. Efter 3-5 år är den ännu bättre och drickbar minst 15 år efter, den som spar han har. För ett par år sedan auktionerades Remelluris1994 Vintage på Christie’s auktionshus för en ansenlig summa pengar så det kanske kan vara värt att vänta några år för andra skäl än utsökt smak.

Remelluri balanserar modernt med traditionellt Rioja på ett ypperligt sätt. Remelluri 2005 Reserva är magiskt stoff.  Full av mogna frukter och aromer. Blygsam viol och ros, en aning mocka och till sist en handfull vilda örter. Doften appellerar och fortsätter i munnen, stadig och mogen med en kvardröjande finish och med tillräcklig syra för att hålla balansen. Man förnimmer även noter av körsbär som flyktigt sveper förbi, lite kola, salvia, choklad och behaglig krydda2005 års Remelluri har mognat vackert och startar sin perfekta peak nu och som för övrigt håller i ytterligare 15 år till... Det verkar likna det extra ordinära kvalitén från 1994 och äger samma purpur/svarta intensiva färg och har en rik bärig smak av mörka hallon, svarta vinbär med lätt ton av körsbärs syltade lakritsaccenter och vild, rökig ek. Remulluri Reserva 2005 har en "Full body" som amerikanerna gärna uttrycker sig när det berömmer den fylliga men kurviga Riojan . Den har en helt sensationell finish som varar i 35 sekunder. Vinet passar till smakrika rätter med vilt, lamm eller Rödkulla nötkött från Sinarpsdalen i Båstad.

Rowi Wines lanserar under hösten Remelluri Blanco 2007 och Remelluri Reserva 2006 som kompletterande partner till vår fantastiska Rioja Remelluri Reserva 2005 som dök upp under sen sommaren. Systembolaget valde ut 720 flaskor av det spanska rödvinet till sin exklusiva lista som startade i augusti. nu kommer även en mycket ovanlig Blanco samt nästa Remelluri Reserva, nämligen 2006  årgång från den fina producenten Granja Nuestra i norra Spanien.