Saxborn Fastigheter

En gåva till Gatljuset som räcker året om

Nyhet   •   Dec 16, 2013 10:44 CET

Snart jul och julklapparnas tid för många. Denna jul har vi tack vare våra hyresgäster valt att stödja Gatljuset som drivs av Stadsmissionen i Göteborg.

Varför Gatljuset?

Varje dag hjälper Gatljuset ca 50 personer med sängplats vid behov, varm mat, frukost, en tvättstuga att boka upp sig och tvätta sin tvätt i, ett klädförråd där man kan hämta ut rena och hela kläder samt en besöksdator att använda vid behov. Här finns även 14 sängplatser för alla som saknar en bostad och en dusch att tillgå.

Tvättmaskinerna på högvarv

På Gatljuset går tvättmaskinerna varma dygnet runt och här tvättas ca 50 maskiner tvätt per dag.  De 14 sängarna används i skift med ca 2-3 brukare per säng/ dygn. Med ca 30 byten av sängkläder per dygn blir det en hel del tvätt. Tvättstugan är också viktig för besökande där de har möjlighet att få en struktur i vardagen där de bokar upp en tvättid och tvättar sin egen tvätt.

”Saknar man en bostad, äger man oftast inte så mycket kläder. Desto viktigare att kunna tvätta dem man har. Det är en värdighet - och rättighetsfråga att få vara ren!  Bara för att man är hemlös vill man inte vara smutsig.

I Göteborg finns det inte så många ställen att tvätta sina kläder gratis. Visst, du kan tvätta dem i handfatet på en toalett, men vem vill gå runt med våta kläder? ”

Daniela Andreoli, Enhetschef på Gatljuset & Crossroads

Ny tvättmaskin till Gatljuset

Gatljuset är i stort behov av en ny tvättmaskin. Det vill vi hjälpa dem med och det har våra hyresgäster bidragit till.

Istället för att dela ut en julgåva till våra hyresgäster har vi på Saxborn Fastigheter i år valt att skänka en ny tvättmaskin för professionellt bruk till en organisation som gör mycket gott för vårt samhälle. För oss som fastighetsbolag ser vi att boendet och ett tak över huvudet är mycket viktigt del av människans vardag. Gatljuset gör ett mycket viktigt arbete som erbjuder ett akutboende för Göteborgs hemlösa och vill därför gärna stödja dem på detta sätt. Detta är en gåva som gynnar många och går att nyttja dygnet runt och året om.