Vileda

En klassiker fyller 70 år

Nyhet   •   Feb 01, 2019 09:38 CET

Sveriges folkkära disktrasa Wettex® fyller 70 år. Denna svenska uppfinning, en innovativ och superabsorberande svampduk, används idag runt om i världen. För att hedra jubileumsåret bär Wettex® nu en randig kostym i en Wettex® Ltd Edition – Stripes never go out of Style. Designer Tomas Dahlgren har tagit inspiration i dukens naturligt randiga struktur som har sett ut så sen den uppfanns 1949 av Curt A.J Lindquist i Norrköping. Årets Limited Edition finns nu i din butik!

Malde patentet i köttkvarnen
Ingenjören Curt Lindquist var en sann entreprenör som 1949 fick patentet ”absorberande material” för sin formsvamp. En dag kom han hem, tog familjens köttkvarn och malde ner sin uppfinning, formsvampen, till en platt massa. Idén till en tunn hushållsduk var uppfunnen. Hustrun Margareta gav duken dess namn efter wet textile. Resten är strålande svensk uppfinnarhistoria.

Wettex® – en svensk naturprodukt som finns runt om i världen!

Wettex® har varit 100 % biologiskt nedbrytbar sedan tillverkningen startade i Norrköping för snart 70 år sedan. På den tiden talades det inte mycket om miljön. Men idag väljer vi konsumenter ofta hellre en naturprodukt än något som vi inte riktigt litar på miljömässigt. Wettex® består av ren bomull och cellulosa. Dukarna är helt fria från klor och andra kemikalier. Färgerna är vattenbaserade. Trots flera år som trogen medhjälpare i de svenska hemmen är det få som känner till att Wettex® är en 100 % naturlig produkt som hör hemma i matavfallet eller på komposten och förmultnar på 8 veckor. Du får också en hushållsduk med mycket förnämliga egenskaper – uppsugningsförmågan är hela 15 gånger den egna vikten och duken gör rent och torkar upp utan att ludda. Allt detta gör Wettex® till en svensk framgång inte bara här hemma utan också runt om i världen!

En mångsidig historia
Wettex®, som nu stått i vardagens tjänst i 70 år, finns i över 50 länder och tillverkas fortfarande i Norrköping. Den svenska innovationen har inte bara torkat rent. Genom åren har Wettex® gjort allt från att åka till rymden 1966 med NASA, där den användes som isolering i kapslar, till att fungera som odlingsduk för smörgåskrasse i de svenska hemmen. Ta hushållsduken, lägg på en tallrik, häll över frön och håll sådden fuktig. Inom en vecka kan du njuta din krasse.

I samband med 70-årsjubileet kommer den randiga och helt naturliga svenska hushållsduken att firas både i butik och i fabrik.