Eco By Sweden AB - LED & Ecodesign

En kund i Svedala använder ren energi från solen för sin gatubelysning

Nyhet   •   Jan 26, 2018 07:30 CET

Zero Co2 är en av de mest driftsäkra solcellsarmaturerna på marknaden

Zero Co2 från Zero Carbonserien är en bland några högpresterande solcellsarmaturer från den andra generationen. Solcellsarmaturer, eller gatubelysning med solceller rättare, då den tidigare bestod utav tre delar med dels solcellspanelen, dels batteriet och dels LED-dioderna, är inte någon ny företeelse eller trend. Armaturerna som drivs av en solcellspanel och laddas på från ett externt batteri har kommit till U-länder som en naturlig del av det klimat som råder och bristen på infrastruktur. Stora områden utan el kan belysas med relativt enkla medel och även på mikronivå kan man med solenergin få el till de mest basala behoven. Redan för tio års sedan fanns det solcellsarmaturer som fungerade bra och användningen har varit i allt från världsdelar som Asien, Nord- och Sydamerika, Afrika och även delar av Europas sydligare breddgrader.

All-in-one-armaturer och integrerade solcellsarmaturer med fjärrstyrning och smartläge

Andra generationens solcellsarmaturer ser betydligt mer skräckinjagande än den tidigare solcellsbelysningen, som ofta hade batteriet monterat på sidan eller nergrävt i marken med gatubelysningen någonstans i mitten för att sedan ha solcellen på toppen av stolpen. Idag finns allt från hel-integrerade solcellsarmaturer som liknar ett strykbräde med solcellspanelen på toppen och batteriet inuti och LED-dioderna placerade under som ett paket. Zero Co2 tillhör samma kategori som solcellsarmaturen Discovery och har en gyrofunktion för solcellsarmaturen så valmöjligheterna för placering underlättas. Solcellspanelen sitter ovanpå armaturen och kan roteras både vertikalt och 360° horisontellt. I armaturen eller lampkroppen kommer batteriet som är ett LiFePO4-batteri med hög prestanda och stabilitet. Även LED-tekniken sitter i lampkroppen och ljuset strålas nedåt från linsoptiken som ger det speciella ljusmönstret som både Zero Co2 och Discovery har och som kallas Batwing efter den fladdermusformade ljusbilden som når marken. Som bilden ovan illustrerar ganska tydligt kan man se solcellsarmaturen kraftiga ljus och diodernas snygga ljusmönster. Ingen elström eller kablar har dragits och armaturen drivs av solens strålar med ren energi.