BelBin Assessment

En lathund för effektiva möten.

News   •   Jan 27, 2010 22:10 CET

Det är vanligt att många inte tänker på hur de ska hantera sina möten. Beroende på syfte så finns det vissa riktlinjer som bör efterföljas för att mötet ska få så stor effekt som möjligt. För inte så länge sedan blev jag tillfrågad om ett företag som tänkte åka iväg med 300 chefer och ha en strategikonferens. Trots mina rekommendationer genomfördes detta och inget kom ut ur konferensen mer än att många haft en trevlig konferens. Men det var ju inte syftet så ur mitt perspektiv var detta bortkastade pengar. I detta fall skattepengar vilket är kanske än värre.

När jag pratar med chefer så är det faktiskt få som har funderat på detta utan man kör på som man alltid gjort. Nu har vi satt oss ned på Belbin Svenska AB och Belbin assocciates i England och klurat på detta då Dr M Meridith forskat inte bara på sammansättningen av olika beteenden i gruppen utan också effekterna av storlek dvs antal deltagare.

Utifrån det har vi skapat en lathund som kan tjäna som riktlinje för olika möten då det gäller syfte, antal deltagare osv. Allt i syfte att vi ska kunna vara mer effektiva på våra möten så att alla kan känna sig delaktiga.