Inova

En mässa – många möjligheter

Nyhet   •   Maj 30, 2016 08:15 CEST

Tre mässor i en, 170 utställare och ett gemensamt intresse för nya träbaserade produkter och bränslen. På IWB-week hittade man innovationerna som ska vara med och möta framtidens krav på hållbarhet och minskad klimatpåverkan. Flera Inova-företag var självklart på plats.

Förra veckan arrangerades IWB-week, en mässa med fokus på innovativa och hållbara träbaserade bioraffineringsindustrier i Stockholm. International Wood Biorefining Week, IWB week, bjöd på tre mässor i en; International Pulp and Paper, Bioeconomy Innovation Forum och World bioenergy. Bland de närmare 170 utställarna fanns Paper Province, som tillsammans med totalt sju spännande företag bjöd mässbesökare från världens alla håll och kanter på framtidens innovationer inom branschen.

Inova-företag var på plats

Drinor och ECT Power, som både sitter i Inovas inkubator, var på plats tillsammans med Paper Province. Både för att knyta nya kontakter och för att visa hur deras innovationer ska vara med och bidra till ökad hållbarhet.

– Mässan är ett lysande tillfälle att exponera värmländska företag med nya spännande innovationer som tydligt bidrar till den bioekonomiska utvecklingen i Sverige och globalt. Samtidigt får företagen möjlighet att nätverka och fånga upp senaste nytt i branschen, säger Britt Lööv, verksamhetsledare på Inova.

Drinor är det senaste tillväxtföretaget som tagit plats i Inovas inkubator. Deras innovation; en teknik för mekanisk avvattning av biomaterial som skapar förutsättning för en högre utnyttjandegrad av just biomaterial som energikälla.

– Det var verkligen kul att få representera regionen i Stockholm. Det var många internationella besökare på IWB och det fanns stora möjlighet att knyta nya kontakter. Vår process löser ett globalt behov och det blir viktigt för oss att bygga upp ett intresse samt öka vetskapen om att vi finns och att vi kan öka utnyttjandegraden av biomaterial världen över, säger Carl Romlin, Drinor.

Foto: Robert Rundberget, Paper Province.