Veterankraft AB

Enda kravet: att få jobba med händerna - DN 20121030

Nyhet   •   Okt 31, 2012 10:29 CET

I 44 år jobbade han i telekommunikationsbranschen, och det fick räcka, ansåg han. Nu har han gjort något av en omvänd karriärresa och arbetar på lagret på kontorsinredningsföretaget 3e Design. Arnes uppgift är att plocka ihop kundernas beställningar i webshopen och att förpacka och skicka i väg dem.

Han skyndar långsamt, ännu är han inte riktigt varm i kläderna efter bara några veckor på företaget.

Men han har redan lärt sig att hitta det mesta bland etiketthållarna,och spårpanelen som ligger i hyllorna.

10,5 timmar i veckan arbetar han, fördelade på tre dagar. Och det passar honom perfekt.

– Jag vill inte jobba alla dagar, säger han.

Men vara ledig hela veckan, det vill han inte heller. Arne gick i pension i mars 2007, när han var 62 år gammal.

Hans företag skulle minska personalstyrkan och erbjöd de äldre medarbetarna pensionering med förmånliga villkor. Arne, som var projektledare och sålde telefonväxlar till storföretag, tackade ja.

– Jag vågade inte säga nej. Man visste ju inte vad alternativet var. Men jag ville egentligen inte sluta, jag trivdes med att jobba.

Först gjorde han som de flesta av hans vänner. Reste runt i världen, började spela golf.

– Men efter några år tyckte jag att jag inte kände mig riktigt förbrukad på arbetsmarknaden. Då såg jag en annons från Veterankraft. Jag sökte och gick på anställningsintervju. Och det kändes ju lite märkligt vid 66 års ålder.

Han !ck jobb omgående. Första uppdraget handlade om att montera ihop möbler för reklamfotografering.

Men när jobbet skulle trappas upp till heltid tackade Arne nej. Han har inte heller velat ta några trädgårdsjobb, berättar han.

– Jag är inte road av det. Jag har bott i hus sedan 1972, jag har det där bakom mig.

Hans chef på 3e Design Mårten Magnér hade flera skäl att hyra in en pensionär.

– Dels är det lite billigare. Dels vill de yngre helst arbeta heltid. Och om vi skulle anställa en yngre person, då skulle det inte vara för de här enklare uppgifterna. Då skulle det vara en person som vi kan lära in, säger han.

Men förslaget att anlita Veterankraft kom faktiskt från hans pappa. Han är ägare i företaget och liksom Arne född 1944. Och han har inte heller velat lägga av fullständigt.

Bland Arnes vänner har däremot ingen valt att fortsätta jobba efter pensioneringen.

– De tycker det är konstigt att jag vill jobba, säger han.