Envac

​Envac ingår i den näringslivsdelegation som följer med Stefan Löfven till Iran

Nyhet   •   Jan 18, 2017 07:00 CET

Den 11-12 februari besöker statsminister Stefan Löfven Iran på inbjudan av president Hassan Rouhani.

Samtalen kommer främst att beröra det bilaterala samarbetet, handelsfrågor och utvecklingen i regionen med fokus på Syrien.

Iran är en viktig politisk och ekonomisk aktör med en nyckelroll i regionen. Utvecklingen i Mellanöstern påverkar i allt högre grad både Europa och Sverige. Goda kontakter är särskilt viktigt nu när Sverige har tagit plats i FN:s säkerhetsråd.

Med på resan finns även en näringslivsdelegation med representanter för ett stort antal svenska företag och myndigheter. Dessa är enligt Business Sweden: ABB, Astra Zeneca, Danske Bank, Envac, Ericsson, Nordea, Sandvik, Scania, SEB, Tetra Pak Iran, Volvo Cars, Volvo, International Council of Swedish Industry (NIR), Monsson Energy, Bombardier Transportation och Wallenberg Foundation.

Handelsdelegationen leds av EU- och handelsminister Ann Linde och är ett led i regeringens Team Sweden-satsning och Exportstrategin för att främja ökad svensk närvaro på tillväxtmarknader. Iran har historiskt sett varit en av Sveriges viktigaste exportmarknader i Mellanöstern och flera svenska företag är etablerade i landet sedan lång tid tillbaka.

Texten hämtad från regeringen.se