Envac

Envac sponsrar Metropolitan operan, Rigoletto genom Folkets hus föreningen i Hammarby Sjöstad

Nyhet   •   Feb 19, 2013 20:20 CET

Tillsammans med Sjöstadens Folketshusförening kommer Delight Studios i Hammarby Sjöstad i år börja visa premiärerna från Metropolitan Operan i New York.

Lördagen den 16 februari live sändes Metropolitans premiär på Verdis opera Rigoletto, den första i raden av 5 föreställningar som planeras att visas under 2013. Det är samarbetet mellan Metropolitan, Folkets Hus och Parker, Delight Studios och Sjöstadens FolketsHus som gör det möjligt att visa opera i Hammarby Sjöstad.

Ca 200 Sjöstadsbor var på plats.

Den som gav idén till detta initiativ var förre kulturministern Leif Pagrotsky, som nu fanns med i publiken och fick inviga Sjöstadsoperan, det gjorde han med orden;

- Sjöstaden är en stadsdel i världsklass. Då måste det också finnas kultur av världsklass. Det är det som de livesända premiärerna från Metropolitan erbjuder, sa han och hälsade ”Metropolitan välkommen till Hammarby Sjöstad”.

Nästa direktsända operaföreställning är ”Julius Ceasar” som har premiär i New York lördagen den 27 april.