EPLAN Software & Service AB

EPLAN utökar sortimentet med mjukvaran Wire Harness

Nyhet   •   Aug 29, 2012 15:47 CEST

EPLAN har tagit över utvecklingen och säljrättigheterna till Harness Expert, den etablerade 3D/2D mjukvaran inom wire harness teknologin. Kontraktet mellan mjukvaruutvecklaren Linius Technologies och EPLAN Software & Service skrevs under den 28 juni 2012. Genom denna utvidgning av sortimentet kommer EPLAN ha möjlighet att erbjuda sina kunder omfattande support inom alla aspekter för cable project management.

Det strategiska köpet av Harness Expert kommer tillföra stora möjligheter för företaget på den inhemska såväl som på den internationella marknaden. Det kommer ge EPLAN möjlighet att ta sig an nya segment inom industrin, inkluderat verktygsteknologi, järnväg och specialfordon, flyg, telekommunikation och medicinteknologi. Samtidigt finns det en ökad efterfråga från egna kunder om implementering av 1:1 anslutningar via cable harness, då antalet kretskortsbaserade enheter i control cabinets och styrenheter konstant ökar.

Den nya mjukvaran är ett perfekt komplement till EPLAN Electric P8, företagets egna CAE-lösning som tidigare har hanterat tekniken av enkla kablar och mantlade kablar i control cabinets och fältkomponenter. Kunderna kan dra fördel från den konsekventa processintegrationen, eftersom alla faser av teknikprocessen kan monteras, från planering genom teknologin till cable harness design och tillverkning. ”Köpet av Harness Expert mjukvara gör vår portfölj tillräckligt stor att täcka all teknologi som efterfrågas på den globala marknaden. Det ger oss även en betydande konkurrenskraftig fördel, speciellt inom den internationella marknaden,” säger Maximilian Brandl, styrelseordförande vid EPLAN Software & Service. Företaget planerar att distribuera mjukvaran internationellt under namnet ”EPLAN Harness Expert” från och med hösten 2012.

Öppnar för IT-marknaden
Harness Expert är en mjukvara enkel att använda och som fullt ut stödjer alla aspekter på cable harness teknologin. Typiska harness eller ledningar i designprocessen visas av mjukvaran i 3D. Alla 2D-tillverkningsdokument är producerade i systemet, vilket ger öppenhet när det gäller import och export av trepartssystem inom design, administration och produktion. Integrationen mellan EPLAN Electric P8 och Harness Expert tillhandahåller all relevant ledningsinformation, som kabelspecifikationer, källa-/målinformation och tilldelning av kabelstammar och kontaktdon. Detta integrerade arbetsflöde reducerar tid och kostnader.

Ett arbetsflöde: design av mekaniska system och cable harness
Mjukvaran tillhandahåller olika flexibla metoder för design och cable harness. Vanligtvis involverar det import av 3D-modeller från ett konventionellt 3D CAD-system, som sedan kontrollerar både routing och designaspekter så som nödvändiga säkerhetsåtgärder och längdberäkningar inom den digitala modellen. Detta tar bort tidskrävande och dyra konstruktioner av prototyper. Som alternativ till import kan saker göras på ett enklare sätt, till exempel om cable harness har lagts in i en importerad 3D-modell kan designen av 3D-modellen och cable harness bli tillbakaskickad till konstruktionsavdelningen. Fördelen: alla hinder kan upptäckas i den virtuella modellen och direkt mätas utan behov av fysiska prototyper. Om 3D-modellerna inte är tillgängliga kan cable harness designas fort och lätt i Harness Experts 3D-editorn.

Rapporter och testkörningar
Harness Expert använder 3D- eller 2D-layout för att producera ett brett utbud av rapporter som krävs vid offerter, beställningar och tillverkning. Kompletta eller individuella stycklistor, plugg- och skarvlistor, lednings- och anslutningslistor och rapporter på arbetsprocesser för att kunna beräkna tid och kostnad. Data kan sändas direkt till kablagemaskin så som Komax. För att kunna validera cable harness konstruktionen, har systemet omfattande, praktisk testning och kontrollfunktioner för böjningsradier, fyllningsnivåer, kabellängder, buntar utan kablar och kopplingsdon. Målet är att identifiera möjliga fel vid ett tidigt stadie, dvs. före tillverkning av prototyp och förenklade korrigeringar.

Vad är en cable harness?
En cable harness är en bunt kablar som normalt har pluggar eller teminaler i slutändarna för att skapa elektriska anslutningsdon till komponenter och anordningar - det kallas en passiv anordning. Genom att fixera kablarna, t.ex. genom att tejpa, anpassade för skyddshylsor, slangar eller kabelledningar, är de individuella kablarna fixerade i harnessform och kan anpassas på samma sätt som en enkel kabel. Kablarna är även skyddade från smuts, hetta och mekanisk spänning med syfte att säkra elektriska egenskaper för nödvändig isolering och ledningsförmåga. Olik konventionella (mantlade) kablar, är cable harness utvecklat i ett projekt eller applikationspecifik grund beroende på behovet av anslutningar. Fördelarna i detta tillvägagångssätt är optimeringen av utrymme och vikt inom installationsutrymmet och idealiska omständigheter för anslutningskraven. Förmontering och massproduktion kan utföras även på små satsstorlekar.