Epson Sverige

Epson Colour Light Output - CLO

Nyhet   •   Feb 10, 2014 20:55 CET

Så vad har fräschare tomater, färgglada dinosaurier och filmstjärnor med verklig inlevelse gemensamt?

Svaret är enkelt - Epsons unika 3LCD-teknik med sina ljusa och klara färger. För färger är, kanske inte särskilt överraskande, en mycket viktig aspekt för bildkvalitet. Det är därför viktigt att känna till ljusstyrkan för färgat ljus på en projektor, som anges i lumen. Om styrkan inte är lika hög som ljusstyrkan för vitt ljus, kan bilderna bli mörkare och färgerna ser bleka ut. Mät ljusstyrkan för rött, grönt och blått ljus, och resultatet är ljusstyrkan för färgat ljus (CLO).

Epson mäter ljusstyrkan på färgat ljus istället för att bara mäta vitt ljus. Ett högt CLO betyder att allt är ljust. Färgerna på Epsons projektorer är upp till tre gånger starkare än 1-chips DLP-projektorer.

På bilderna nedan ser du samma motiv, till vänster med Epsons 3LCD-teknik!

Vad är färgljusstyrka eller ljusstyrka för färgat ljus (CLO)?
Färgljusstyrka är en global vetenskaplig standard som mäter en projektors ljusstyrka för digitalt färgat ljus (Colour Light Output - CLO). Man kom fram till att skillnaderna i färgljusstyrka mellan olika projektormodeller och -märken var så betydande att färgerna borde mätas separat för att förse kunderna med tillförlitlig och korrekt information. Läs mer.

Varför ska färgljusstyrka eller CLO betyda något för mig?
Digitala projektorer producerar färger på olika sätt. Det innebär stora skillnader i färgljusstyrka. Många tillverkare tillhandahåller endast projektorns ljusstyrka för vitt ljus. Vilket egentligen bara visar hur ljusstark en projektor är när den projicerar en helt vit bild. Läs om de 10 fördelarna med CLO.

9 av 10 säger att Epsons projektorer är de ljusstarkaste, med mest levande färger
Du behöver inte ta oss på orden. I ett blindtest med en Epson-projektor mot fem andra 1-chips DLP-varumärken, med snarlikt antal lumen för vitt ljus, hade Epsons projektor i 95 procent av fallen de mest levande färgerna och 98 procent var överens om att vi hade generellt de mest ljusstarka bilderna. Läs om resultatet eller se på videon nedan.

Mer ljusstarka bilder i styrelserummet kan ge ljusare framtid
Du lägger flera timmar på att förbereda presentationen inför mötet, men har du lagt lika mycket tid på att värdera projektorn som du ska använda vid din presentation? Ingen vill sitta i mörkret och se på bilder med bleka och urvattnade färger. För att försäkra dig om att du får ljusstarka bilder med livliga färger som ger ett bättre intryck, välj en Epson-projektor. Rapport om CLO.

Ljusstarka bilder i klassrummet kan ge bättre resultat
När det gäller att fånga uppmärksamheten hos eleverna i klassrummet, är det ibland en kamp utan dess like. Men har du någonsin tänkt att det kan vara på grund av tekniken som du använder? Närmare bestämt projektorn, vilket inte nödvändigtvis är så ljus och färgstark som du tror. Med Epsons projektorer blir bilderna ljusare och leder till en mer engagerande timme. Läs mer om CLO i utbildningen.

Mer ljusstarka bilder i hemmet kan ge ljusare resultat
Du lägger tid och anstränging på att inreda din hemmabio precis som du vill ha det, men är du säker på att du har projektorn som gör att dina favoritfilmer och spel visas på rätt sätt? Du vill ju inte att filmstjärnorna ska se urvattnade ut, så se till att ha en projektor med ljusa bilder och levande färger - för bästa utseende, välj en Epson-projektor. Läs mer.