Maze Media Group AB

Ett land utan papperstidningar?

Nyhet   •   Nov 19, 2010 10:55 CET

Det kan bli verklighet för Sverige redan år 2025, i alla fall om man skall tro den australiensiska författaren och framtidsanalytikern Ross Dawson.

Enligt Ross Dawson kommer Sverige 2025 inte längre ha några tidningar i pappersformat. Slutsatserna har han dragit av globala och nationella trender inom bland annat mobiltelefoni och andra digitala plattformar, annonsering, läsarbeteende, bandbredd, mediebranschstruktur, lagstiftning och ekonomisk tillväxt.

Om hans utlåtande stämmer kommer den traditionella synen många företag har över hur de ska fördela sin marknadsbudget omkullkastas. Länge har traditionen bland svenska företagare varit att huvuddelen av deras marknadsföringsbudget öronmärks för annonsering i tidningar. Om det alternativet inte längre finns kommer vi om 15 år stå inför en stor förändring – företag kommer ha en mycket större budget som de kan lägga på digital marknadsföring.

Att papperstidningen kommer att dö ut fullständigt är dock ganska otroligt än så länge, men tidningsbranschen har ett tufft uppdrag i att förnya sitt koncept då de dels behöver svara upp mot de behov och krav alla tidningsprenumeranter har, och dels behöver stå sig slagkraftiga mot de stora fördelar mätbarheten i de digitala medierna ger annonsörer.