Inova

Examensdags för vårens entreprenörsskola

Nyhet   •   Jun 26, 2015 16:11 CEST

I onsdags var det äntligen examensdags för Inova Startup Accelerator, ISA. Efter 100 fullspäckade programdagar fick drivna entreprenörer pitcha sina idéer inför en högkompetent jury.

– Jag är oerhört tacksam för det stöd och hjälp jag har fått, inte bara i dag utan också under hela den här tiden i acceleratorn. Det har varit fantastiskt givande att få konstruktiv feedback på det här sättet, säger Marcus Sandén, vd på In.con.

Eftermiddagen på Innovation park präglades av hög puls. För deltagarna var det en efterlängtad urladdning efter veckor fyllda med föreläsningar och övningsuppgifter så kallade ”tollgates”, allt i syfte att vässa unga, groende affärsidéer.

Modellen – Value creation forum, VCF – är en metod Inova använder sedan flera år tillbaka, bland annat för att testa olika innovationer och team inför ett eventuell inträde i inkubatorn. Men det här är första gången som den används i just ISA-sammanhang.

– Pilotomgången har gått jättebra och vi är nöjda hur allt föll ut. Samarbetet med våra talangscouter på bland annat Karlstad universitet, Drivhuset och Almi har fungerat utmärkt och det är med stor förväntan som vi ser fram emot höstens runda, säger Britt Lööv, verksamhetsledare på Inova.

Stöttar och ger råd

VCF handlar om att på ett väldigt konkret sätt ge snabb feedback till de som pitchar sina idéer. En expertgrupp bestående av yrkesverksamma inom en rad olika områden lyssnar till entreprenörernas presentationer. Till sin hjälp har de fyra olika attribut för att visa vilken roll som de befinner sig i. En grön hatt som står för positiva upplevelser, en röd för negativa, en guldmössa som signalerar en allmän uppfattning och glasögon som kännetecknar den framtida kunden. Under passet har entreprenörerna tre chanser på sig att förfina sin pitch tillsammans med en utvald grupp åhörare som ger råd.

– Det här är bland det roligaste jag har varit med om som företagare. Hattarna lättar upp stämningen och gör det mycket enklare att fokusera. Jag är också väldigt glad över att experterna har tagit sig tid för att lyssna och reagerar på det vi säger. Det är ovärderligt, säger Ben Skoglund, utvecklingsansvarig på WOL och en av de som genomgått ISA-utbildningen.

Viktiga nätverk

Att jobba mer med målgrupp, unicitet och tydlig kommunikation är några av de tips entreprenörerna får ta med sig från onsdagens plenum. Metoden kommer ursprungligen från Silicon Valley. Och utöver att handgripligen hjälpa innovatörer ta nästa steg i sin affärsutveckling, är målet också att sammanföra viktiga kontakter med varandra. På så sätt bygger man värdefulla nätverk som gynnar alla och skapar trygghet under hela utvecklingsprocessen.

– Hela våren har varit mycket lärorik och nyttig. Dels för att vi har fått möta så mycket kunskap, dels för att vi har fått träffa varandra. Vi har jobbat med affärsmässighet och fått distans till vårt eget arbete, och det behöver man för att kunna fortsätta växa. Och för mig som dessutom är helt nyinflyttad till Karlstad är det värdefullt med möjligheten att hamna i rätt sammanhang från början, säger Marcus Sandén, vd på In.con.