eQuals AB

Expertpanel- Personalen skvallrar på Facebook. Vad kan vi göra?

Nyhet   •   Feb 03, 2014 08:59 CET

Expertpanel

Fråga Gina

Hej Gina
Vi har upptäckt att det förekommer väldigt mycket surfande på Facebook under arbetstid och även att det kommenteras om både anställda och kunder. Vad kan vi göra åt situationen? Har vi rätt att förbjuda Facebook på arbetstid?
/ Leif

Hej Leif
Om det är skvaller som skadar eller kränker medarbetare eller arbetsgivare är det såklart illa och inte acceptabelt. Allra först måste ni kommunicera med era medarbetare om detta. Det du berättar hamnar inom så kallade lojalitetsplikten, vilket innebär att en anställd inte får agera på ett sätt som skadar eller försvårar arbetsgivarens verksamhet, oavsett om det är på arbetstid eller fritid.

Det är inte heller tillåtet att sprida skvaller om kollegor på vare sig sociala medier eller på fritiden, då det kan kan vara en fråga om diskriminering. Däremot har anställda rätt att kritisera och ifrågasätta arbetsgivarens handlande. Det betyder att en anställd bland annat har rätt att vända sig till myndigheter som exempelvis DO för att anmärka på missförhållanden hos arbetsgivaren.

Klargör för dina anställda vad som gäller och riskerna med att uttrycka sig om kunder och medarbetare på sociala medier. Du som arbetsgivare har rätten att förbjuda sociala medier på arbetstid men det är inget jag rekommenderar, utan ett bättre alternativ är att ta fram en policy för hur ni ska använda er av sociala medier och i vilken utsträckning ni tillåter användning för privat bruk.
/ Gina

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gina Sharro är utbildad jurist och arbetar sedan 2005 som konsult med utbildning, organisations- och ledarskapsutveckling inom mångfald, jämställdhet och arbetsmiljö. Som expert på området driver hon idag eQuals AB och har stor erfarenhet av att utbilda, leda seminarier och utvecklingsprocesser i både privat och offentlig verksamhet.

Vill du få svar på dina frågor? Ställ din fråga här

För att anmäla dig till nyhetsbrevet, lämna mailadress