eQuals AB

Expertpanel- Vad är ledarens roll i mångfaldsarbetet?

Nyhet   •   Feb 24, 2014 13:10 CET

Expertpanel

Fråga Gina

Hej Gina
Vad är det viktigt att tänka på för mig som chef i jämställdhet- och mångfaldsarbetet?
/ Gunilla

Hej Gunilla
För att utvecklingen för ökad mångfald och inkludering ska lyckas på er arbetsplats är det viktigt att få med alla medarbetare, men det avgörande är ändå ditt ledarskap.

Det handlar om din förmåga som chef att kunna se individen – fritt från stereotypa föreställningar och begränsningar. Du måste även vara medveten om de outtalade normer som styr organisationen samt blanda olika kompetenser och bakgrunder för att skapa en inkluderande arbetsplats.

För att du som chef ska kunna ta tillvara på den här mångfalden och dra nytta av allas olika kompetenser, erfarenheter och perspektiv, krävs det att du som chef värderar och uppskattar dessa olikheter och tydligt visar upp det för de anställda.

Fundera på vad du själv behöver för kompetensutveckling när det gäller kunskaper i att arbeta med jämställdhet och mångfald, såsom normkritiskt perspektiv och hur man förändrar en organisationskultur.
/ Gina

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gina Sharro är utbildad jurist och arbetar sedan 2005 som konsult med utbildning, organisations- och ledarskapsutveckling inom mångfald, jämställdhet och arbetsmiljö. Som expert på området driver hon idag eQuals AB och har stor erfarenhet av att utbilda, leda seminarier och utvecklingsprocesser i både privat och offentlig verksamhet.

Vill du få svar på dina frågor? Ställ din fråga här

För att anmäla dig till nyhetsbrevet, lämna mailadress