Jonas Magnusson Fastighetsbyrå i Växjö AB

Exteriör

Nyhet   •   Aug 01, 2015 16:58 CEST

Via norra trappan kommer du in genom den magnifika glas- och stenportalen och når den upphöjda innerstadsgården. Här möter du en inbjudande gårdsmiljö med mycket grönska, inbäddade sittgrupper, slingrande gångstigar och plats för lek. Gården är byggd för att vara användbar, året runt. Det ska vara en plats där man kan umgås och hämta kraft. En lugn oas mitt i staden.

Gården blir grön och lummig. Här växer blommande träd, japanska körsbärsträd och små lönnar, gott om blommande buskar och perenner. Trädgården är skapad för att blomma rikligt och här är något alltid i säsong. De privata uteplatserna ramas in av planteringar och gården blir vackert punktbelyst från låga pollare, så att ljuset inte ska blända in i lägenheterna. Från öster går det att cykla rakt in på den bilfria gården och vidare längs gångarna som löper över gräsytorna.

Under den upphöjda innergården finns parkeringsgarage och varuintag. Härifrån kan du ta hissen direkt till ditt eget våningsplan eller hela vägen upp till de gemensamma takterasserna. Takterasserna, som finns på flera nivåer, erbjuder en extra dimension åt ditt boende. Här uppe, högt över staden, finns grillplatser, sittgrupper och solsängar. Utsikten är fantastisk och staden får ett helt nytt perspektiv härifrån. Stor hänsyn har tagits till ljusföringen så att terasserna blir vackert belysta kvällstid. På takterasserna finns en pergola och mängder av planteringskärl med buskar och träd. Tillsammans med de bevuxna hustaken ger det liv åt miljön här uppe. Odlingsintresserade kan ställa upp ett växthus eller pallkragar för att skapa sin egen köksträdgård. På den översta takterassen finns även en gemensamhetslokal som är tillgänglig för de boende i Brf Lågan.

Utvändigt mot gatan är miljöerna lika väl genomarbetade. I gatuplan längs Norrtullsgatan rymmer Lågan 18 en matbutik med en stensatt torgyta framför entrén. Det gör att bottenplan i huset alltid är upplyst, vilket skapar en trygg miljö för såväl boende som förbipasserande kvällstid. Utmed gatan finns även parkeringsplatser och angöringsytor för bästa tillgänglighet. Matbutiken kan de boende i kvarteret Lågan nå smidigt direkt inifrån gården.

Exteriört blir kvarteret Lågan något extra. Stensockeln med steninfattade portuppgångar, kopparinfattade burspråk och franska balkonger ger huset ett elegant och stadsmässigt intryck. Kvarteret Lågan – porten till staden – blir ett nytt landmärke i Växjö. Byggt för att tåla tidens tand.