FU, Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd

Får en framtida rekrytering kosta hur mycket som helst?

Nyhet   •   Feb 19, 2013 09:24 CET

FUR- väst genomförde den 5 februari en välbesökt seminariedag på temat ”Får en framtida rekrytering kosta hur mycket som helst?”. Ett 20-tal branschföreträdare från hela Västsverige deltog.

Annelie Snobl – Vd, Förvaltnings AB Framtiden inledde med att beskriva företagets arbete med kompetensutveckling och rekrytering utifrån sitt perspektiv som VD för Sveriges största bostadskoncern.

Därefter presenterade Madeleine Rietschel – Verksamhetschef för Fastighetsbranschens utbildningsnämnd FUs arbete och inte minst redogjorde för fastighetsbranschens stora kompetensförsörjningsbehov.

Jens Kultje, rektor på Fastighetsakademin beskrev därefter branschens olika kompetensnivåer och de av FU beslutade yrkesrollsbeskrivningar samt de olika utbildningsvägarna.

Dennis Söderman, student på Fastighetsakademin beskrev hur LIA (Lärande i arbete) gav honom en snabbare möjlighet att etablera sig i fastighetsbranschen. Dennis är idag anställd på Stenfastigheter, det företag där han gjort sin LIA (lärande i arbete) och nu också skall göra sitt examensarbete.

Seminariet avlutades med att Bengt Hall, affärsområdeschef på Yrkesakademin (där Fastighetsakademin idag ingår) presenterade en lösning på nuvarande och framtida rekryteringsproblem. Detta kan sammanfattas med att företagen i branschen måste engagera sig i
utbildningarna. De måste ta för sig av de möjligheter som finns genom att knyta studenterna till sig redan under utbildningens gång inom t.ex. LIA–kurserna (Lärande i arbete) och ge de studerade möjligheter att även göra examensarbeten på företaget. Ett mer kvalitetssäkert och dessutom billigare sätt att rekrytera lär inte finnas överhuvudtaget.