ABE Partners

Facebook bakom första framgångsrika URS:en

Nyhet   •   Dec 17, 2013 09:24 CET

Facebook blev det första företaget som framgångsrikt ansökt om en så kallad Uniform Rapid Solution, den förenklade tvistemekanismen som kommer att reglera alla tvister under bland annat de nya toppdomänerna. Fördelen med URS jämfört med nuvarande Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy (UDRP) är att det är ett billigare och snabbare sätt att försvara sina rättigheter online.

Domänen som Facebook hade synpunkter på var Facebook.pw. För våra trogna läsare är toppdomänen i fråga det säkert ett kärt återseende. We meet again, Palau, eller ”Professional Web” som de av någon anledning hellre vill profilera sig som. Tvisten i sig verkar inte vara något utöver det vanliga. Sidan var fylld med sponsrade länkar vilket tydligt indikerar att domänen registrerats med ont uppsåt. Själva processen i sig tog endast en vecka vilket onekligen bådar gott inför framtida tvister med det nya systemet.

Äger någon annan domäner innehållandes era namn? Vi på ABE Partners samarbetar med de främsta aktörerna inom domännamnsjuridik och kan hjälpa er att få kontroll över strategiskt viktiga domännamn.Kontakta oss för mer information.